Skupina PPF a banka Moneta oznámily v uplynulém týdnu plán na sloučení finančních byznysů za 20 miliard korun. V Česku tak může vzniknout druhý největší prodejce spotřebitelských úvěrů a konkurent velkých bank. Chystaná transakce je dalším signálem, že pro skupinu PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera je domácí trh stále důležitý.

Kellner se od ostatních českých miliardářů vždy odlišoval globálním myšlením, a tak jeho finanční skupina dávno přerostla hranice domácího trhu. Od počátku tisíciletí se soustředila na byznys v Rusku a na růst v Asii, hlavně na čínském a poté indickém trhu. Tam se PPF angažuje zejména prostřednictvím firmy Home Credit, kde je minoritním akcionářem Jiří Šmejc.

Home Credit prodává splátkové úvěry nízkopříjmovým spotřebitelům, tedy lidem, kteří si chtějí koupit mobily či televize, ale v bance úvěr nedostanou.

Souběžně s byznysem v cizině přitom PPF v uplynulých letech přišla s řadou domácích investic. Na trhu, ze kterého téměř před třemi dekádami vzešla, tedy spíše posiluje. V současnosti skupina celosvětově spravuje majetek za 38,2 miliardy eur (976 miliard korun). Pokud jde o Česko, jen v oblasti finančních služeb má aktiva v hodnotě téměř 14 miliard eur. Před pěti lety to byla z celkového majetku méně než třetina. Kromě Air Bank a společně vlastněného Home Creditu jí patří v tuzemsku PPF Banka. Dlouhodobě jsou finanční služby pro PPF páteří byznysu − aktiva v této oblasti tvoří téměř 80 procent celkového majetku.

Související

Další 4,3 miliardy eur má PPF na domácím trhu v telekomunikacích − v mobilní firmě O2 (působí i na Slovensku) a v Cetinu, majiteli datových sítí a ostatní telekomunikační infrastruktury.

Podle výroční zprávy v loňském roce vydělala PPF na zdejším telekomunikačním trhu (včetně Slovenska) 270 milionů eur, to je asi o 10 procent více než Home Credit v Rusku a Číně dohromady. Také zisky z PPF Banky, Air Bank a tuzemského Home Creditu byly v úhrnu vyšší než z finančního byznysu v Rusku a Číně.

Podle Petra Kymličky, partnera poradenské firmy BDO Advisory, je změna ve strategii PPF během let patrná: "Na rozdíl od dřívějška se mnohem víc orientuje na český trh a snaží se ve vybraných oblastech získat významnou pozici, samozřejmě zejména ve finančnictví. PPF vnímá Česko jako další silnou nohu svého byznysu."

Mluvčí PPF Zuzana Migdalová odmítla strategii či směřování skupiny komentovat.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V placené části se dozvíte další podrobnosti o byznysu Petra Kellnera a skupiny PPF.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.