Hollywoodské filmy z vesmíru nejsou zdaleka tak časté, jak bychom od velmoci vítězící v kosmických závodech čekali. Lety do vesmíru už dávno nepředstavují sci-fi a filmařům jako by se lehce příčilo realisticky točit o kosmonautice.

Rok před skutečným přistáním Apolla 11 na Měsíci běžela v kinech 2001: Vesmírná odysea od Stanleyho Kubricka, dílo zlomové jak svými triky, tak délkou, vážností a finální nesrozumitelností. Podařilo se mu natolik přesvědčivě ztvárnit let kosmické lodi i stavy beztíže, až byl Kubrick později obviněn konspiračními teoretiky, že ve studiu zrežíroval také misi Apolla 11. Ani Kubrickovi přitom ve Vesmírné odyseji nestačil samotný fakt fyzického cestování a svůj opus se scenáristou Arthurem C. Clarkem završili mysteriózním psychedelickým a metafyzickým výjevem, v němž tradiční chápání času a prostoru přestává hrát roli.

Nejdříve trochu historie

Filmová fikce chce uniknout vědě a všednodennosti. V roce 1977 víru ve smysl dobývání kosmu, ale také obecně v oficiální americkou politiku a mainstreamová média podryl snímek Kozoroh 1 od Petera Hyamse − o sedm let později paradoxně natočil pokračování Vesmírné odysey −, jehož zápletka se točí okolo fingovaného přistání na Marsu a následné snahy zlikvidovat nepohodlné astronauty.

Film

První člověk
Režie: Damien Chazelle
◼ CinemArt, česká distribuční premiéra 11. října

Dokonce ani filmy, na nichž spolupracovali význační vědci, se nespokojují s tím, že dostat se do vesmíru je něco úchvatného. Musí tu být setkání s mimozemšťany a mrtvým otcem jako v Kontaktu s herečkou Jodie Fosterovou v režii Roberta Zemeckise z 90. let minulého století, šílení "zombie" jako v Sunshine (2007) filmaře Dannyho Boyla nebo melodrama mezi otcem a dcerou potkávajícími se v multidimenzionálním paradoxu jako ve čtyři roky starém Interstellaru režiséra Christophera Nolana. Duncan Jones ve snímku Moon (2009) zase rozehrál paranoidní dvojnické drama, což jen dokládá, jak se samotný vesmír stal všedním. Do příběhů, kde slouží coby hlavní dějiště, je potřeba neustále něco přidávat a zdvojovat.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dozvíte:
  • - Proč je První člověk nejlepší letošní hollywoodský velkorozpočtový snímek
  • - Jak na nápad poslat člověka na Měsíc reagovali Američané v 60. letech
  • - Jak se styl režiséra Chazella liší od Michaela Baye
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se