Obliba nakupování přes internet neustále roste a s ní i potřeba skladování zboží ve velkých městech. Platí to hlavně pro Prahu a širší okolí, které jsou v tuzemsku tahounem e-commerce. Distribučních center je ale v metropoli nedostatek. V širším centru řady velkých krajských měst sice leží lány pozemků, které dříve sloužily průmyslu, města však na těchto brownfieldech se sklady nepočítají. Strategií Prahy je využít centrálně položené pozemky pro bydlení, kancelářské budovy, případně obchody a služby občanské vybavenosti.

Například internetový supermarket Rohlík.cz si pronajímá skladové prostory v areálu Westpoint v Praze-Ruzyni, v němž ale developer Central Group po změně územního plánu počítá s výstavbou bytové čtvrti a doplňkově s obchody a restauracemi pro budoucí obyvatele. "Rohlík se pak stejně jako ostatní firmy areálu bude muset časem z Prahy nejspíše odstěhovat. Doba dodání se přitom už zvýšila z 90 na 120 minut," podotkl Bert Hesselink z poradenské firmy CBRE. Přesun skladu Rohlíku dál od Prahy není dobré řešení ani pro město. Vzroste dopravní zatížení, protože dodávky najezdí více kilometrů.

Chybí pozemky, sklady ve městech nahrazuje bydlení

"Myslím si, že klíčovou výzvou pro e-commerce je ve střední a východní Evropě rychlost doručování," říká Tomáš Hofer, ředitel logistiky ve společnosti Notino, českém internetovém obchodu s parfémy a kosmetikou.

20 procent

tvořil v loňském roce podíl maloobchodu a e-shopů na celkovém objemu pronajatých prostor v Česku.

115 mld. Kč

utratili v loňském roce Češi v tuzemských e-shopech. Meziročně to bylo o 18 procent více. Uvedla to Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

"Kdybych to přehnal, zákazník očekává, že pět minut od objednání mu bude zásilka doručena kurýrem nebo bude připravena k odběru v určené výdejně," cituje dále Hofera čerstvá studie poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate o e-commerce. Notino se proto rozhodlo zprovoznit více menších distribučních center namísto jednoho velkého. Firma má zákazníky po celé Evropě a chce být schopna jim zásilky doručovat rychleji. V současné době Notino garantuje dodání objednaného zboží v den objednání jen ve vybraných městech České republiky a Slovenska.

"E-shopy potřebují asi třikrát více skladovacích ploch než běžní obchodníci," podotkl na nedávné ­realitní konferenci CEDEM v Praze Roland Hofman, předseda dozorčí rady investiční společnosti M.L. Moran. Ta vlastní v tuzemsku tři průmyslové parky. Hofman to vysvětluje tím, že e-shopy mají velké množství menších objednávek.

E-shopy řeší podobně jako jiná odvětví ekonomiky nedostatek lidí, konkrétně skladníků. Ten by mohla částečně vyřešit automatizace a využití robotů ve skladech.

Nástrojem pro efektivnější skladování by mohly být výškové sklady, kterých bude ve městech podle realitních poradců vznikat více. "Setkáváme se s tím, že klienti čím dál častěji požadují sklady, které jsou alespoň 20 metrů vysoké," řekl na stejné konferenci Hesselink z CBRE. Ten v souvislosti s městskou logistikou upozornil na větší poptávku po prostorech o velikosti přibližně 2000 metrů čtverečních ve velkých krajských městech v blízkosti hustě osídlených oblastí. "Takové se ale velmi těžko shánějí," uvedl.

Sklady do města

Najít způsob efektivního zásobování města se snaží všechny velké západoevropské metropole. Ulice zaplavuje čím dál větší počet dodávek se zbožím zakoupeným přes internet, automobily způsobují dopravní zácpy a znečišťují ovzduší.

Koncepci tzv. městské logistiky bude mít i Praha. Podkladem pro vznik tohoto dokumentu bude studie, kterou by měl do konce letošního roku zpracovat pražský Institut plánování a rozvoje. Má vytipovat lokality pro sklady ve městě, zaměřit se na využití železnice pro přepravu zásilek po Praze či řešení nedostatku stání pro zásobovací vozy.

Česká republika má největší počet e-shopů v přepočtu na počet obyvatel. Nákupy přes internet v Česku rostou svižněji než v jiných evropských zemích, podle sdružení APEK už tvoří přibližně desetinu z celkových útrat domácností. V tuzemsku podle Eurostatu nakupuje on-line 56 procent lidí, přičemž evropský průměr je 57 procent. Ve vyspělých ekonomikách, jako je Německo, Británie nebo severské země, ale tento podíl přesahuje 70 procent. Odborníci proto vidí na českém trhu potenciál pro další růst internetových prodejů.

On-line prodejny v tuzemsku spouštějí i tradiční řetězce, které stojí na kamenných prodejnách. Jen loni své e-shopy v tuzemsku spustily například společnosti Lidl, Humanic či Ikea. Letos jej spustil také řetězec dm drogerie.

Nemovitosti spadající do městské logistiky jsou hned po bydlení také nejatraktivnější pro investory. Ukázal to nedávno zveřejněný průzkum mezi návštěvníky z řad realitních expertů prestižního veletrhu nemovitostí Expo Real, který v těchto dnech jako každý rok probíhá v Mnichově.

Související