Sedmapadesátiletý Michael O'Leary stojí v čele irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Holdings od roku 1994. Více než dvě desetiletí se mu dařilo držet nízké mzdové a další náklady a současně se vyhnout ostrým sporům se zaměstnanci. "Stoupající mzdové a další požadavky by ohrozily obchodní model naší firmy," prohlašuje O'Leary.

Po ruce má vždy argument, že úspěch Ryanairu ovlivňuje rozhodujícím způsobem flexibilita. Proto osobně rozhoduje o tom, do které země se přesunou letadla, kolik a kde najme pilotů a palubního personálu, i o tom, na které nové trhy bude společnost expandovat.

Na to, co si o tom myslí zaměstnanci (jichž je nyní v celé Evropě kolem 14 500), nikdy nedal. Odbory vyloženě nesnáší. V domovském Irsku, jehož pracovní zákonodárství je velice liberální, je ve firmě uznal teprve loni v prosinci. O'Leary, který má pověst hrubiána, ale v posledních letech narážel na stále větší odpor svých zaměstnanců. Ti požadovali nejenom vyšší mzdy a důchody, ale také zaměstnanecké výhody v závislosti na počtu odpracovaných let.

Michael O'Leary (57)

◼ Studoval na Clongowes Wood College a v roce 1979 zahájil studium na univerzitě Trinity College. Po získání bakalářského titulu z ekonomie začal pracovat jako účetní pro společnost KPMG a věnoval se irským daňovým zákonům.
◼ Po dvou letech práci opustil a začal pracovat pro Tonyho Ryana, který vlastnil aerolinky. Do firmy nastoupil v roce 1988 jako jeho náměstek a od roku 1994 celou firmu řídí.
◼ Podle magazínu Forbes činí jeho majetek 1,1 miliardy dolarů. Je ženatý a má čtyři děti. Ve volném čase chová skot plemene angus i několik koní, kteří v minulosti vyhráli pár dostihů ve Velké Británii.

Odbory v akci

Nejde jenom o peníze. Piloti a další zaměstnanci kritizují "nepřátelské pracovní prostředí", kdy je šéfové prý šikanují, když neplní například přísný plán palubního prodeje zboží (duty-free). Lidé si stěžují také na to, že je manažeři zvou ke "kázeňským" pohovorům, jakmile onemocní více než dvakrát během roku. A vůbec se jim už nelíbí, že firma je může přemístit na základnu vzdálenou i několik tisíc kilometrů od jejich rodin. "Zaměstnavatelské praktiky Ryanairu považuji za ojedinělé, a jak se ukazuje, nejsou udržitelné," poznamenává v listu Financial Times Andrew Lobbenberg z britské banky HSBC.

Michael O'Leary byl dlouho neústupný. Svého času se dokonce nechal slyšet, že "dříve, než on uzná odbory, zamrzne peklo". Situace na trhu práce se ale otočila ve prospěch zaměstnanců. Vzhledem k rychle se rozvíjejícímu levnému létání je stále obtížnější sehnat dostatek pilotů. Jejich vyjednávací pozice ve vztahu k vedení se tím posílila. Stávky pilotů a palubního personálu jsou stále častější, a to nejen u Ryanairu.

Ryanair a Praha

◼ Letecký dopravce Ryanair od letní sezony příštího roku spustí z Prahy 15 nových linek. Nejvýrazněji navýší irský dopravce své spojení z Prahy do Itálie, kde přibudou čtyři nové destinace. Konkrétně jde o Pescaru, Bari, Pisu a Benátky. Další nové linky zamíří do Ammánu, Billundu, Bournemouthu, Kodaně, Göteborgu, Marrákeše, Marseille, Rigy, Paříže, Stockholmu a Zadaru.
◼ Ryanair tak bude nabízet z Prahy celkem 30 pravidelných linek a v Praze bude mít v rámci místní flotily čtyři letadla.
◼ Do české metropole začal Ryanair létat 7. listopadu 2007, kdy spustil pravidelnou linku z Dublinu. V dubnu 2010 se společnost z Prahy stáhla, opět sem začala létat o čtyři roky později. Z hlediska počtu přepravených osob patří na Letišti Václava Havla do top 5.

Loni v prosinci přestali na jeden den létat piloti Ryanairu v Německu, počátkem letošního roku přerušil na tři dny práci palubní personál v Portugalsku. Byla to předzvěst stávkové bouře, do které společnost obrazně řečeno vlétla letos v létě, tedy v době, kdy miliony Evropanů balí kufry na hlavní dovolenou. Irští piloti během července odmítli vzlétnout celkem třikrát (poprvé 12. července). Vlna stávek pak pokračovala v srpnu, kdy například 10. stávkovali nejenom Irové, ale také jejich němečtí, belgičtí, švédští a dánští kolegové.

Ryanair musel zrušit na 400 letů, tedy zhruba 15 procent všech svých pravidelných spojů. Společnost se na Twitteru, kde má asi 380 tisíc sledujících, cestujícím omlouvala, ale současně neopomněla dodat, že mzdové a další požadavky stávkujících jsou zcela neopodstatněné. Tvrdí, že zaměstnanci dostali slušně přidáno loni v prosinci, kdy se některým z nich zvýšila mzda až o 20 procent. Například irští piloti vydělávají 150 tisíc až 200 tisíc eur ročně (v přepočtu až 5,2 milionu korun).

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jaký vliv mají vztahy managementu a zaměstnanců na hospodaření Ryanairu.
  • Který problém je pro společnost nejpalčivější.
  • Zda O´Learyho v jeho nesmlouvavé taktice podporují investoři.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.