Zázračná dieta neexistuje

Lenka Čábelová, manažerka komunikace, Microsoft Česko a SlovenskoLenka Čábelová
manažerka komunikace, Microsoft Česko a Slovensko

Asi nikdy nezapomenu na výraz mého syna, když začal jezdit ze školy sám a poprvé mě doma zastihl na "home officu": "Mami, ty jsi doma?" Rychle si zvykl a dnes patří mezi naše rituály otázka "Jdeš dneska do práce?", která znamená něco úplně jiného než dotaz "Budeš dnes pracovat?" Lidé, kteří pracují občas z domova, dobře vědí, že doma toho často udělají mnohem víc než v kanceláři.

Technologie mění vše, a tak se možná blíží doba, kdy výraz "jít do práce" bude stejně metaforický, jako když dnes říkáme "vytočit telefonní číslo". Práce totiž stále více chodí za lidmi − domů, do kanceláře, do kavárny.

Debata o práci z domova ale zatím občas připomíná spory o mléko − někdo ji velebí, jiný zatracuje. Obě diskuse však míjejí podstatu věci. K tomu, abyste dobře rostli, nepotřebujete mléko, ale vápník. Má-li dnes dobře růst firma, nepotřebuje formálně zavést práci z domova, protože to je zrovna v módě. Potřebuje změnit firemní kulturu.

Znamená to dát lidem prostor pro vlastní iniciativu a přenést na ně odpovědnost za výsledky. Vytvořit silnou vizi, která všechny povede stejným směrem, i když nesedí každý den u jednoho stolu. Rozvolnit hierarchie a hranice mezi týmy, aby lidé sdíleli informace a nápady a přicházeli s novými myšlenkami. Aby měli pocit, že to, co dělají, má skutečný dopad. Stále více lidí právě toto od práce očekává, nestačí jim mít dobrou pozici a slušný plat. Flexibilita či "home office" je jen jedním z možných projevů takové progresivní pracovní kultury založené na důvěře a připravenosti dostát svým závazkům.

Z našeho nedávného průzkumu vyplynulo, že přesně tady je Achillova pata českých firem. Tři hlavní faktory brzdící modernizaci firemní kultury v Česku jsou zaměření na čas strávený v kanceláři spíše než na výsledky a kvalitu práce; nedostatečná spolupráce a sdílení mezi týmy; a tendence čekat na zadání a přesně plnit zadaný postup spíše než samostatně hledat cesty ke splnění cílů.

Změna není snadná. Od okamžiku, kdy jsme v Microsoftu zavedli koncept práce odkudkoli, trvalo dva roky intenzivní práce, než jsme pocítili první výrazné výsledky: zhruba 30procentní nárůst faktorů jako work-life balance, kvalita spolupráce, inovativnost a produktivita zaměstnanců. Zmíněný průzkum spočítal, že firmy, jež si odpracovaly svou kulturní změnu do doby digitální, mají dvakrát více lidí, kteří se cítí být opravdu produktivní, třikrát více lidí, kteří přichází s novými nápady, a čtyřnásobek angažovaných zaměstnanců.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se