Česká pobočka Googlu je jedna z nejmenších na světě, má jen asi 40 stálých zaměstnanců. Přesto je právě Google už roky vysněnou prací pro české studenty. V žebříčku nejoblíbenějších zaměstnavatelů, který každý rok celosvětově sestavuje výzkumná společnost Universum a jehož výsledky nyní Hospodářské noviny exkluzivně přinášejí, bodoval i letos.

Na špici se internetový gigant dostal hned ve dvou kategoriích − u studentů IT a ekonomie. U technických oborů zvítězila Škoda Auto a u přírodních věd Akademie věd České republiky. Studenti humanitních oborů by nejraději pracovali pro Českou televizi, právníci pro soudy a medici pro IKEM. Průzkum se uskutečnil od listopadu 2017 do června 2018. Zúčastnilo se ho přes 10 tisíc českých studentů z 25 vysokých škol.

Ti od svého budoucího zaměstnavatele očekávají hlavně přátelské pracovní prostředí. Důležité je to pro 60 procent z nich. "Oproti loňsku přibylo také respondentů, pro něž je zásadní vysoký výdělek v budoucnu. Prioritou je pro polovinu z nich. Mladí si také častěji než dříve vybírají zaměstnavatele podle toho, o jak úspěšnou a prestižní firmu jde," říká Maria Berezovskaya z Universa.

Vysokoškoláci zároveň chtějí pracovat pro firmy, které nabízejí kreativní a dynamické prostředí a dobrou referenci pro budoucí kariéru. V první desítce požadavků je i vzdělávání a rozvoj, flexibilní pracovní podmínky, zajímavé benefity a konkurenceschopná základní mzda či plat.

Čeští vysokoškoláci v průměru očekávají nástupní mzdu či plat kolem 30 tisíc korun. Loni to přitom bylo zhruba 26,5 tisíce korun. Ženy jsou v tomto ohledu ve srovnání s muži skromnější. V prvním zaměstnání by rády vydělávaly v průměru 28,5 tisíce korun, zatímco muži kolem 34 tisíc korun.

Po škole by studenti nejraději pracovali pro velké mezinárodní společnosti. Velká část mladých lidí by ale chtěla nastoupit i do českých firem. Naopak začít kariéru ve start-upu touží podle průzkumu jen minimum vysokoškoláků. Pro státní organizace chtějí pracovat především medici, studenti přírodních věd, humanitních oborů a práv.

"Mladí Češi také ve srovnání se zahraničními studenty častěji plánují začít po škole vlastní podnikání. Podle našeho průzkumu jsou tak podnikavější než mladí Němci, Američané i Britové," uvádí Berezovskaya.

Kolik absolventů si ale reálně byznys založí, není zřejmé. Podle Českého statistického úřadu totiž mladých podnikatelů v Česku ubývá. V období 2010 až 2017 klesl jejich počet ve věku do 40 let asi o 65 tisíc.

Jen cool značka nestačí

To, že čeští studenti nejraději míří do korporací, potvrzují i žebříčky nejoblíbenějších firem. Například pro studenty IT jsou nejžádanějšími zaměstnavateli Google, Microsoft a IBM. Google je favoritem i pro ekonomy a v první trojce se objevil také u přírodních věd a humanitních oborů.

"Zájem o práci v Googlu je velký po celém světě, každý rok se nám hlásí přes milion lidí. Česká pobočka je jedna z nejmenších, proto uchazečům doporučujeme, aby se poohlédli i po příležitostech v našich nejbližších velkých hubech v Dublinu, Londýně či Curychu," říká Anna Kozenkova, která se v Googlu stará o nábor pro německy mluvící regiony a střední a východní Evropu.

Do českého Googlu se studenti mohou přihlásit na stáž v oborech jako marketing, PR či obchod. Někteří z nich ve firmě zůstávají i po škole, ať už v Česku, či v zahraničí. Do Googlu je láká hlavně uvolněná firemní kultura a možnost kariérního rozvoje.

"Google začínal jako garážová firma a startupový duch si zachoval dodnes. Každý tu může přijít s novými nápady bez ohledu na to, jestli je to stážista, či top manažer," líčí Kozenkova.

I když je americký IT gigant jako zaměstnavatel oblíbený, na své pověsti musí podle Kozenkové neustále pracovat. "Mít cool značku nestačí. Je toho potřeba dělat mnohem víc. Hodně se soustředíme třeba na to, aby uchazeči byli spokojení s průběhem přijímacího řízení. Klademe důraz na to, aby přesně věděli, co od nich očekáváme, a měli neustále aktuální informace. Náš interní průzkum ukázal, že právě kvalita přijímacího řízení může být rozhodující pro to, jestli zájemce nabídku přijme," říká Kozenkova.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete: Které exkurze a stáže pořádá pro školáky Škoda Auto?
  • Jak se snaží oslovit studenty Česká televize?
  • Proč absolventi volí práci ve státní správě?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.