S nástupem digitálních tiskařských technologií se zadavatelům otevřely možnosti, jak docílit menšího počtu tiskovin za méně peněz. To odpovídá situaci v tiskárnách, ve kterých se nyní ve srovnání s předchozími lety vyrobí více menších zakázek na úkor velkých. Digitální technologie jsou schopné už tisknout stejně kvalitně jako klasické konvenční technologie, jako je ofsetový tisk nebo ražba, a hlavně umožňují personalizované tiskoviny, jako jsou pozvánky na jméno či časopisy na míru konkrétním zákazníkům. "S tím, jak obecně klesají tiskové náklady zřejmě u všech druhů tiskovin, posouvá se zájem našich klientů k různým spe­ciálním aplikacím v malonákladovém tisku. Místo letáků a brožur řešíme náročné pozvánky nebo komplikované jídelní lístky," uvádí Mona Bublová, produkční studia Graphite.

Snižování cen se ale netýká velkonákladového tisku: "Díky dramatickému nárůstu mezd nejen v oboru polygrafie jsou ceny spíše stejné, popřípadě lehce stoupají," říká Daniel Brýdl, obchodní ředitel tiskárny H.R.G. "V polygrafii je tak konkurenční prostředí, že nejde o závratné změny cen, spíše v řádu jednotek procent. Obecně vzato ale tiskoviny patří mezi dostupná reklamní média a jsou jako takové stále hodně využívány," dodává Brýdl.

E-shop můžete aktualizovat v řádu minut, tištěný katalog ne

Firmy stále více zvažují, zda je nutné všechno, co bylo dosud na papíře, tisknout. Část komunikace je jednodušší nechat pouze v on-line podobě, a tak se spíše mění skladba zakázek a také jejich objemy. Tiskárny si na nevytíženost většinou nestěžují. "Před pár lety panovala obava z internetu, ale velká změna v tomto ohledu nenastala," říká Daniel Brýdl. "Ukazuje se, že informace vytištěné na papíře mají ve firemním marketingu stále své místo."

Vizitka, z níž nevyroste jen spolupráce

Vizitka je neodmyslitelnou součástí prvního styku se zákazníkem či partnerem. Po pár dnech je ale tento kus papírku na vyhození. Jak tento fakt vyřešit v souladu s trvalou udržitelností, vymyslela reklamní agentura Green Cat, která se zabývá ekologickou reklamou. Své kontaktní údaje tiskne barvami s přírodními pigmenty na plátek kukuřičného škrobu, v němž jsou zalisovaná semínka. "Říkáme tomu rostoucí papír, ukládáme do něj třeba semínka mrkve. Jakmile splní tiskovina svůj účel – sdělí informaci, majitel ji může zasadit," vysvětluje Judita Nechvátalová z Green Cat. Rostoucí papír se dá využít pro všechny druhy tiskovin – jako svou novoročenku ho použila minulý rok logistická společnost Geis.

Jan Sekerka z pražské tiskárny Tomos si také nemyslí, že by tisk skomíral. "Některé produkty se tisknou méně, některé zůstávají. Například přibývá tisku na obaly, tisk bloků a sešitů, hodně se tisknou propagační prvky pro místo prodeje. Firmy si uvědomují, že obal prodává, tudíž je vhodné do něj investovat," říká Sekerka s tím, že na ústupu je tisk obrovských množství letáků, byť velké značky pořád těmito zakázkami tiskárny vytěžují. "Není to už ale masová a rozvíjející se oblast."

Agentury, tedy zpracovatelé podkladů pro tisk, naopak pociťují zásadnější odliv od tisku. "Z tiskoviny přestává být nosič informace," myslí si Mona Bublová z Graphite. "Budoucnost tisku je v designu − tiskovina se stává sama o sobě designovým prvkem, kde záleží stejnou měrou na zpracování jako na obsahu," říká Bublová. Lidé podle ní už nechtějí tradiční tiskoviny. "Proč taky. Vyrobit tištěný katalog stojí miliony korun, spustit kvalitní e-shop také, ale lze jej aktualizovat v řádu minut," doplňuje Bublová.

Už nejde jen o nízkou cenu

Za odklonem od tisku může být efektivizace a snižování nákladů, když už se ale firmy rozhodnou tisknout, nešetří. "Klesá nám množství zakázek, v jejichž zadání je především nízká cena. Firmy si začaly uvědomovat, že sebeprezentace je důležitá a že investovat do ní se vyplatí," uvádí Jan Sekerka.

Firmy jsou podle něj ochotné tisknout na dražší papír a používat dražší prvky. "Tlak na cenu je většinou spíše od zprostředkovatelů než od přímých zadavatelů," vysvětluje Sekerka.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.