Debata o tom, jak zachránit hudební průmysl, se táhne od devadesátých let. Problém přišel ještě dřív, než se masově rozšířil širokopásmový internet. Pravý bolehlav představovala pro nahrávací průmysl tři písmena: CD−R. Tedy vypalovačky cédéček (a později i DVD), které umožnily čím dál levnější kopírování čehokoliv digitalizovatelného, tedy i hudby.

Možnost získat za pakatel takřka nekonečnou diskotéku (i když často v nevalné kvalitě způsobené nízkým datovým tokem a kompresí formátu mp3) byla pro řadu lidí neodolatelná. Jakmile se vypalovačky staly součástí každého počítače, vypadalo to s nahrávacím průmyslem bledě. Prodeje cédéček klesly, prodejci museli jít s cenou dolů.

Takový vývoj vždy vyvolá protitlak. Jenže všechny pokusy vedly do slepé uličky. Obrana skrze různé digitální pastičky nefungovala. Naopak, řadu lidí od legálního, ale podivně chráněného obsahu odradila. Velký efekt neměl ani apel na morálku či snaha přimět publikum, aby se vcítilo do kůže přeplácených hudebních superstar. Pamatujete ještě heslo "Vypalování zabíjí hudbu"?

Dnes už zní jako z jiného světa. Hromadit digitální hudbu je překonané, stejně jako cédéčka. Stahovací orgie neskončily ani tak proto, že by s nimi bylo spojeno nebezpečí právního postihu (ten dopadl maximálně na toho, kdo nahrávku zpřístupnil), ale proto, že se objevily pohodlnější cesty, jak se k hudbě dostat. Průkopníkem byl Apple, který naučil lidi za hudbu platit tak, že proces nákupu zjednodušil, a tím, že Steve Jobs vyjednal s nahrávacími společnostmi výhodné ceny.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Spotify dosud nevydělalo ani cent, přesto mu investoři věří a burza jej oceňuje na víc než třicet miliard dolarů.
  • Platících posluchačů hudby je zatím ale menší část.
  • Patří budoucnost streamování?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru