V Česku nevyrábí motory pouze americká GE Aviation, jejíž miliardová investice do výroby a vývoje turbovrtulových motorů dále zvýrazní pozici Česka na mapě leteckého průmyslu. Na strojírenském veletrhu v Brně představila nový motor i firma První brněnská strojírna Velká Bíteš, která vyrábí menší startovací pohony pro letadla a vrtulníky. Proudový motor PBS TJ150, který uvedl ředitel podniku Milan Malochán, je vhodný hlavně pro drony, využívat ho mohou rovněž vojáci pro cvičné terče.

"Motor má velmi dobrý poměr tahu a váhy, respektive vnějšího průměru motoru, což jsou nejsledovanější parametry v této kategorii leteckých pohonů," řekl Macholán.

Dvacet kilogramů vážící motor je spolehlivý při startu v náročných klimatických podmínkách, včetně startu za letu při vysokých rychlostech a nadmořských výškách. Má maximální tah 1500 newtonů a vydrží teploty od minus 50 do plus 45 stupňů. Maximální výška, kde může pracovat, je deset kilometrů.

Letecký a strojírenský podnik už letos uvádí druhý typ motoru. Na jaře to byl proudový motor PBS TJ80 s maximálním tahem 900 newtonů.

Letecká výroba má ve Velké Bíteši dlouhou tradici. Na trhu s turbostartéry, které vyvíjí a vyrábí od 70. let, patří mezi čtyři společnosti na světě, které mohou takové motorové jednotky vyvíjet a nechat si je certifikovat. Vlastní motory zaměřené na pohon menších vrtulníků a bezpilotních létajících prostředků pak začala PBS produkovat před necelými dvaceti lety.

"PBS je jedním z důležitých příkladů, jak se dala přežít privatizace v 90. letech s nádherným koncem. Firma našla dráhu a pustila se do výroby leteckých motorů, což jsou ty nejnáročnější strojírenské produkty," uvedl prezident Asociace leteckých výrobců Josef Kašpar.

Velkobítešská pobočka První brněnské strojírny dodává strojírenské díly i energetickým podnikům, působí v automobilovém průmyslu, byznysu s čističkami odpadních vod a má i vlastní slévárnu. Minulý rok měla firma tržby téměř 1,2 miliardy korun a hrubý zisk dosáhl 170 milionů.

PBS usiluje i o lukrativní zakázku pro Aero Vodochody, která chystá výrobu nového cvičného letounu L-39NG. To by podniku mohlo přinést na tržbách další až desítky milionů korun.

Na začátku 90. let přežila strojírna ve Velké Bíteši silný pokles poptávky na tradičních východoevropských trzích.

Podařilo se jí ale hlavně do Ruska vrátit a dodává sem turbostartéry do vrtulníků značky Mil. Podnik expandoval také do Číny, západní Evropy nebo Severní Ameriky.

V některých zemích má ale firma omezené možnosti kvůli politice. "Přes veškeré proklamace podpory exportu narážíme na embarga a omezení. Nebere mi rozum, když produkty nemohou být exportovány do zemí jako je Rusko nebo Čína," řekl prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky Jiří Hynek.

Krize, která v minulosti postihla i subdodavatele PBS, vedla k tomu, že si firma začala stále více dílů vyrábět samostatně. Zvládá tak své kovové díly tepelně opracovávat ve vakuu, řezat, vrtat, na svařování některých součástek se podílí i laser.

Tam, kde nelze využít klasické obrábění, může zase firma obrábět za pomoci speciální elektrody, která elektřinou taví povrch kovu.

Firma také připravuje další produkty. "Mohu potvrdit, že už dnes jsou v hlavách našich konstruktérů další motory," uvedl Macholán.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru