Rok 2018 se zatím pro značku Audi nevyvíjí dobře – v červnu byl zatčen její šéf, v září odstoupil člen představenstva zodpovědný za vývoj. Německý prémiový výrobce navíc bude možná brzo složitě hledat svoji identitu.
Jsou tomu tři měsíce od chvíle, kdy jedna z nejdůležitějších německých automobilek přišla o svého šéfa. Osmnáctého června byl ve svém domě zatčen Rupert Stadler. Příčinou byla jeho role v kauze Dieselgate.
Celý koncern VW v ní vědomě manipuloval s výsledky emisních testů – v autech vybavených dieselovými motory byl nainstalován speciální software, jenž zajistil, že auto splnilo emisní předpisy jen v laboratoři. Dokázal rozpoznat, že se zrovna nachází ve zkušebním stavu. V běžném provozu tak naftové Volkswageny (a Škodovky, Seaty nebo Audi) vypouštěly řádově více škodlivých oxidů dusíku, než dovolovaly předpisy. Celá věc se provalila v USA v roce 2015 a nikdo v koncernu VW od té doby nemá klidné spaní.
Samotného Stadlera německá prokuratura podezírá z toho, že o použití software věděl, nic proti tomu ale neudělal. Aby nemohl ovlivňovat svědky, sedí ve vazbě. Spolu s ním je vyšetřováno dalších dvacet vysoce postavených manažerů a bývalý šéf celého Volkswagenu, Martin Winterkorn, byl dokonce obviněn z podvodu.
Až do onoho osudného osmnáctého června přitom Stadler přežil veškeré personální změny, které v koncernu v souvislosti s Dieselgate probíhaly (kromě odchodu tehdejšího koncernového šéfa Winterkorna, připomeňme i konec Winfrieda Vahlanda, strůjce úspěchu Škodovky). Nad šéfem Audi však podle zákulisních informací držely ochranou ruku rodiny Porsche a Piëchů, které VW vlastní.
Místo Stadlera teď Audi řídí Abraham Schott a o jeho dalším osudu má rozhodnout představenstvo koncernu. Své finální slovo ale již několikrát odročilo, naposledy v pátek 28. září. Pokud Stadler odstoupí sám, dostane prý pořádný zlatý padák v řádech milionů eur. Mohl by se mu hodit.
Co se dočtete dál
- Dále se dočtete:
- Proč se může změnit heslo Audi "náskok díky technice" v obyčejnou frázi?
- Bude pak její vozy někdo chtít? Která automobilka už to otestovala?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi