Co nejrychlejší přechod k elektromobilitě? Jednoznačně, ale ruku v ruce s rozvojem elektromobility musí jít i výroba čisté nefosilní elektřiny, tedy obnovitelných zdrojů energie, které budou elektromobily napájet. V opačném případě nebudeme moci mluvit o čisté mobilitě, ale spíše o přímotopech na kolečkách. A předpokládám, že to nechceme.

A zadruhé: i když elektromotory mají nesrovnatelně vyšší účinnost než spalovací motory a jsou jednodušší na výrobu − stále ještě zůstane podstatný segment dopravy poháněný spalovacími motory.

V něm bude cílem nahradit benzin a naftu biopalivy druhé generace, synteticky vyráběným metanem (například z přebytků elektřiny z větrných elektráren a oxidu uhličitého) a jinými technologiemi přeměňujícími přebytky elektřiny na kapalné syntetické palivo. Prostor bude i pro bioCNG, tedy stlačený plyn vyvíjený v bioplynových stanicích biologickou cestou.

Ruku na srdce, zaoceánské lodě, letadla a nákladní doprava budou ještě nějakou dobu závislé na těchto čistých alternativách benzinu a nafty.

Kapacita baterií dnes běžných elektromobilů je třikrát větší než před třemi lety. Tehdy měli Češi na výběr z pěti typů, kdežto dnes vybírají z patnácti typů a e-auto si lze koupit i přes e-shop. Automobilky zakládají konsorcia s giganty v energetice, aby vybudovaly potřebnou infrastrukturu, a vyvíjejí nabíječky s ještě větší rychlostí nabíjení. Vznikají nové koncepce veřejné i nákladní dopravy založené na sdílení a autonomních vozidlech poháněných jak jinak než elektřinou.

A přesto ani závratný technologický boom nemusí stačit, abychom vyčistili dopravu. Je-li hlavní motivací rozvoje čisté mobility snižování emisí skleníkových plynů a dalších znečišťujících látek, pak je zcela zásadní vědět, že elektromobil dobitý čistou elektřinou z obnovitelných zdrojů energie (OZE) je několikanásobně "čistší" než elektromobil provozovaný na konvenční elektřinu ze sítě. Podpora elektromobility opřené o elektřinu vyrobenou v českém energetickém mixu, tedy z poloviny z uhlí, znamená jen přesun znečištění z měst do okolí velkých elektráren, zejména do severozápadních Čech. Bohužel, žádná z koncepcí rozvoje čisté mobility v Česku se nezabývá možností vy­užití OZE pro rozšíření sítě nabíjecích (elektromobilita) ani plnicích (bioCNG) stanic.

Přitom doprava je zodpovědná za čtvrtinu globálních emisí skleníkových plynů a význam dopravy ve snižování emisí dál rychle roste a poroste.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Co musíme udělat, aby se elektromobilita v Česku opravdu uchytila.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru