Co nejrychlejší přechod k elektromobilitě? Jednoznačně, ale ruku v ruce s rozvojem elektromobility musí jít i výroba čisté nefosilní elektřiny, tedy obnovitelných zdrojů energie, které budou elektromobily napájet. V opačném případě nebudeme moci mluvit o čisté mobilitě, ale spíše o přímotopech na kolečkách. A předpokládám, že to nechceme.

A zadruhé: i když elektromotory mají nesrovnatelně vyšší účinnost než spalovací motory a jsou jednodušší na výrobu − stále ještě zůstane podstatný segment dopravy poháněný spalovacími motory.

V něm bude cílem nahradit benzin a naftu biopalivy druhé generace, synteticky vyráběným metanem (například z přebytků elektřiny z větrných elektráren a oxidu uhličitého) a jinými technologiemi přeměňujícími přebytky elektřiny na kapalné syntetické palivo. Prostor bude i pro bioCNG, tedy stlačený plyn vyvíjený v bioplynových stanicích biologickou cestou.

Ruku na srdce, zaoceánské lodě, letadla a nákladní doprava budou ještě nějakou dobu závislé na těchto čistých alternativách benzinu a nafty.

Kapacita baterií dnes běžných elektromobilů je třikrát větší než před třemi lety. Tehdy měli Češi na výběr z pěti typů, kdežto dnes vybírají z patnácti typů a e-auto si lze koupit i přes e-shop. Automobilky zakládají konsorcia s giganty v energetice, aby vybudovaly potřebnou infrastrukturu, a vyvíjejí nabíječky s ještě větší rychlostí nabíjení. Vznikají nové koncepce veřejné i nákladní dopravy založené na sdílení a autonomních vozidlech poháněných jak jinak než elektřinou.

A přesto ani závratný technologický boom nemusí stačit, abychom vyčistili dopravu. Je-li hlavní motivací rozvoje čisté mobility snižování emisí skleníkových plynů a dalších znečišťujících látek, pak je zcela zásadní vědět, že elektromobil dobitý čistou elektřinou z obnovitelných zdrojů energie (OZE) je několikanásobně "čistší" než elektromobil provozovaný na konvenční elektřinu ze sítě. Podpora elektromobility opřené o elektřinu vyrobenou v českém energetickém mixu, tedy z poloviny z uhlí, znamená jen přesun znečištění z měst do okolí velkých elektráren, zejména do severozápadních Čech. Bohužel, žádná z koncepcí rozvoje čisté mobility v Česku se nezabývá možností vy­užití OZE pro rozšíření sítě nabíjecích (elektromobilita) ani plnicích (bioCNG) stanic.

Přitom doprava je zodpovědná za čtvrtinu globálních emisí skleníkových plynů a význam dopravy ve snižování emisí dál rychle roste a poroste.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru