Kdo jsou nejlepší kamarádi Česka? Kdybychom to posuzovali jen podle toho, co říkají politici, odpověď by byla jednoduchá: státy visegrádské čtyřky, tedy Slovensko, Polsko a Maďarsko. Miloš Zeman nebo premiér Andrej Babiš o těchto zemích mluví, jako by s nimi Česko v Evropě stálo a padalo. Jenže − koho zajímá něco víc než jen fráze, zjistí, že tomu tak není.

V4 funguje jako spojenectví proti migraci. Ne, není to tak jednoduché, jak se snaží vylíčit někteří kritici na Západě. I ten proklínaný Viktor Orbán měl ohledně migrace v mnohém pravdu. I když zároveň ve svých prohlášeních o migrační krizi hodně přeháněl, nebo rovnou lhal.

Migrace je z hlediska střední Evropy spíš abstraktní hrozbou, tedy pokud nevěříme báchorkám o tom, jak šílenci v Berlíně, v Bruselu nebo George Soros chystají plán, jak naše země zaplaví miliony běženců. Zatímco česká politika se opájí bojem proti migrantům, které u nás málokdo viděl, je zajímavé podívat se, jak funguje V4 ve zcela praktických záležitostech, které se v Evropě dějí právě teď a Česka se dotýkají bezprostředně.

Příklad − minulý týden se v Bruselu sešli národní experti kvůli tomu, jak rychle by měly automobilky snižovat emise oxidu uhličitého u svých aut. Česko chce, aby limity pro výrobce byly co nejměkčí. A kdo tuto pozici podpořil? Ze zemí Visegrádu jen Maďarsko, jak zjistily HN.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč Česko zůstane jen samo s Maďarskem, pokud by se příliš spoléhalo na V4.
  • Proč Slováci a Poláci nepřikládají V4 zdaleka takový význam jako Češi.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se