Akcie prodejce oděvů Hennes & Mauritz (H&M) včera prudce posílily v reakci na zprávu o překvapivě vysokém růstu tržeb za 3. fiskální čtvrtletí. Během dopoledne akcie firmy stouply až o 13 procent, to je největší jednodenní zpevnění za 16 let, uvedla agentura ­Bloomberg.

H&M se v posledních letech potýká s poklesem zisku a nárůstem zásob neprodaného zboží. Hlavní značka čelila konkurenci levnějších firem Primark a Forever 21 a internetových firem ASOS a Zalando. Firma proto masivně investovala do digitalizace, snížila ceny a zahájila revizi počtu obchodů a značek. Výsledkem bylo uzavření některých obchodů a rychlejší expanze novějších značek. Pracuje se i na novém konceptu obchodů.

Firma uvedla, že tyto kroky se jí vyplatily a podařilo se jí zlepšit tržby i zvýšit podíl na mnoha trzích. V místních měnách se tržby firmy, včetně DPH, za tři měsíce do konce srpna zvýšily o čtyři procenta, zatímco analytici v anketě agentury Reuters čekali růst jen o 1,9 procenta.

Celkové tržby bez DPH stouply o devět procent na 55,8 miliardy švédských korun (135,8 miliardy Kč), když analytici předpokládali zvýšení o 5,5 procenta. Růst tržeb také podpořily slevy, jejichž cílem bylo snížit zásoby neprodaného zboží, a nový logistický systém.

Podle obchodníků akciím firmy pomohla také zpráva britského listu Mail on Sunday, podle níž majitel společnosti Stefan Persson jednal s bankami o půjčce na další odkup akcií a převzetí firmy do soukromých rukou. Firma se ke zprávě odmítla vyjádřit. Akcie podniku letos zažívají výrazné výkyvy kvůli velkému nákupu akcií rodinou ­Perssonových.

Akcie H&M stouply v roce 2015 na rekordních více než 366 SEK. Od té doby však ztratily téměř dvě třetiny své hodnoty a včera dosáhly téměř 140 SEK.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru