Několika předním architektům působícím v Česku jsme položili otázku: V čem by se mohla Praha poučit ze zahraničí, když jde o rozvoj města, jeho plánování a strategie? Co se jinde osvědčilo?

Ondřej Chybík, Chybik+Kristof Associated Architects

Ondřej Chybík, Chybik+Kristof Associated ArchitectsPraha by měla více růst dovnitř. V širším centru města je stále řada brownfieldů a nevyužitých ploch, které je třeba regenerovat. Neustálé rozšiřování půdorysné stopy města znamená obrovské náklady na budování nové infrastruktury a zároveň oslabuje vnitřní město jako takové. Zároveň je nezbytné myslet nejen na samotnou architekturu, ale také na tvorbu kvalitních veřejných prostor. Obrovským tématem, které je aktuální v rámci celé Evropy, je dostupné městské bydlení. Je přinejmenším zvláštní, že se v našich městech s Prahou na špici začínáme zabývat otázkou bytového fondu až nyní, před komunálními volbami. Existují výjimky, které jsou spíše iniciativou jednotlivých komunálních politiků než systémovým řešením. A to, že jedna nebo druhá strana zakřičí do mediálního prostoru fráze o ambici stavět tisíc bytů každý rok, beru jako absurdní populismus. Výborným příkladem je Vídeň, kde se pro výstavbu obecních bytů osvědčil systém spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Zjednodušeně se dá říci, že každý dělá to, co umí nejlépe. Město vlastní pozemek, developer rychle a efektivně za pomoci architektů projektuje a staví, město na konci celého procesu funguje jako největší realitka se seznamem čekatelů na obecní bydlení. Modelů vyrovnání mezi developerem a městem je celá řada.

Viktorie Součková, Bogle Architects

Viktorie Součková, Bogle ArchitectsZe zahraničí známe Londýn, kde je půlka naší kanceláře. Tam za posledních minimálně deset let opravdu hodně zapracovali na infrastruktuře. Příkladem je Crossrail − železniční spojení mezi východem a západem Londýna a největší infrastrukturní projekt v Evropě. Dále Elizabeth Line − nová linka metra. Město dále zavedlo poplatek za vjezd do centra a hodně lidí přestalo jezdit do města autem. Nechávají vozy na okrajových parkovištích a pohybují se po Londýně městskou dopravou. V centru metropole jsou také zakázána dieselová auta. Existuje několik firem, které půjčují kola skoro na každém rohu. Jízda na kole se, myslím, v Praze také za posledních pár let zpopularizovala, což je dobře. Kola ve městě velmi podporuji, sama jezdím do práce na kole. Praha by měla dál pokračovat v jízdních pruzích pro cyklisty − úžasná je například Náplavka spojující Staré Město s Podolím podél řeky. V Londýně se též zintenzivnila říční doprava, která by fungovala skvěle i v Praze. Já sama využívám spoje Výtoň − Císařská louka a Podolí−Smíchov a mrzí mě, že přes zimu nefungují, i když je řeka normálně průjezdná. V Londýně se klade velký důraz na landscaping a veřejné prostory v soukromých developmentech, město to vyžaduje. I developeři si uvědomili, že to je dobrá investice, která zvýší hodnotu jejich developmentu a zároveň pomáhá spoluvytvářet kvalitní město. Praha má stále co dohánět ohledně zeleně. V Londýně pokrývají kořeny stromů gumovými koberci, aby je zachovali a udrželi chodníky bezpečné. Každá pražská ulice by měla mít alej stromů.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru