Know-how firmy bývá často to nejcennější, co společnost má. Pokud důvěrné informace uniknou, může podnik přijít o spoustu peněz, ztratit své postavení na trhu, nebo dokonce zaniknout. I proto by měly firmy své nápady důkladně chránit. Způsobů, jak to udělat, je celá řada a liší se s ohledem na průmyslové odvětví i druh výrobku či služby. Některé firmy si nechávají své vynálezy patentovat, další podepisují smlouvy o mlčenlivosti a jiné zase volí ochranu proti odposlechům. Většina podnikatelů se ale shoduje, že základem je důraz na kyberbezpečnost a výběr kvalitních zaměstnanců.

Například ve společnosti Jan Becher Pernod Ricard mají přístup k receptuře Becherovky pouze dva zaměstnanci. "Jsou pečlivě vybíráni, především s ohledem na jejich zkušenosti a loajalitu k firmě. S těmito zaměstnanci musí být uzavřena speciální smlouva o mlčenlivosti, která jasně specifikuje veškeré podmínky včetně postihu v případě jejího porušení," popisuje ředitel výrobního závodu Tomáš Bryzgal.

Své receptury důkladně střeží i Plzeňský Prazdroj, pod který spadají značky Gambrinus, Kozel či Radegast. "Veškeré detaily celého procesu výroby konkrétního piva zná vždy jen sládek a technolog výroby, zatímco lidé, kteří se věnují specifické části výrobního procesu, znají dokonale vždy jen svou konkrétní část," líčí mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Bezpečnost dat odpovídá nejslabšímu článku

Ochrana firemního know-how se dnes ale spojuje hlavně s kyberbezpečností, jelikož většina firem má své dokumentace a databáze uložené v elektronické podobě. "Mezi nejčastější příčiny úniku informací patří podvodné stránky, spam a různé druhy počítačových virů následované útoky typu DoS, tedy na dostupnost služeb," uvádí Martin Dušek, ředitel pro strategii a projekty v bezpečnostně-poradenské společnosti Viavis.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se