Know-how firmy bývá často to nejcennější, co společnost má. Pokud důvěrné informace uniknou, může podnik přijít o spoustu peněz, ztratit své postavení na trhu, nebo dokonce zaniknout. I proto by měly firmy své nápady důkladně chránit. Způsobů, jak to udělat, je celá řada a liší se s ohledem na průmyslové odvětví i druh výrobku či služby. Některé firmy si nechávají své vynálezy patentovat, další podepisují smlouvy o mlčenlivosti a jiné zase volí ochranu proti odposlechům. Většina podnikatelů se ale shoduje, že základem je důraz na kyberbezpečnost a výběr kvalitních zaměstnanců.

Například ve společnosti Jan Becher Pernod Ricard mají přístup k receptuře Becherovky pouze dva zaměstnanci. "Jsou pečlivě vybíráni, především s ohledem na jejich zkušenosti a loajalitu k firmě. S těmito zaměstnanci musí být uzavřena speciální smlouva o mlčenlivosti, která jasně specifikuje veškeré podmínky včetně postihu v případě jejího porušení," popisuje ředitel výrobního závodu Tomáš Bryzgal.

Své receptury důkladně střeží i Plzeňský Prazdroj, pod který spadají značky Gambrinus, Kozel či Radegast. "Veškeré detaily celého procesu výroby konkrétního piva zná vždy jen sládek a technolog výroby, zatímco lidé, kteří se věnují specifické části výrobního procesu, znají dokonale vždy jen svou konkrétní část," líčí mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Bezpečnost dat odpovídá nejslabšímu článku

Ochrana firemního know-how se dnes ale spojuje hlavně s kyberbezpečností, jelikož většina firem má své dokumentace a databáze uložené v elektronické podobě. "Mezi nejčastější příčiny úniku informací patří podvodné stránky, spam a různé druhy počítačových virů následované útoky typu DoS, tedy na dostupnost služeb," uvádí Martin Dušek, ředitel pro strategii a projekty v bezpečnostně-poradenské společnosti Viavis.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.