Vedle strojírenství obecně je automobilový průmysl jednoznačně exportní jedničkou v Česku. A nejde jen o vývoz samotných automobilů, ale významným exportním artiklem s logem Made in Czech Republic jsou také komponenty do všech druhů vozidel. "Export automobilů, komponentů a dalšího drobného příslušenství, nazývaného společně automotive, tvořil v roce 2017 téměř čtvrtinu exportu Česka. Je tedy zásadní významnou částí tuzemského exportu," uvádí Bořivoj Minář, viceprezident Hospodářské komory České republiky (HK), zodpovědný za průmysl, zahraniční vztahy a podporu exportu.

Loni firmy z autoprůmyslu utržily magický bilion korun, z toho 40 procent připadá na výrobce autokomponentů. Většina tržeb přitom pochází ze zahraničních trhů.

Export do Německa svědčí o české kvalitě

"Tuzemský automobilový průmysl exportuje více než 80 procent své produkce," tvrdí Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Vývoz jednotlivých dílů do aut z tuzemska je silně orientovaný na evropské trhy. Podle Petzla více než třetina míří do Německa. "S výrazným odstupem následují Velká Británie, Francie a Slovensko," dodává.

Značná závislost na německém trhu je podle Petzla daná historicky, a ředitel se dokonce domnívá, že může ještě růst. Jak? "To bude záviset na německé ekonomice. I proto se naše firmy snaží své zákaznické portfolio diverzifikovat a uplatnit své výrobky i na dalších trzích," shrnuje výkonný ředitel AutoSAP.

Podle HK je úspěšnost českých firem na německém trhu a na trzích EU velmi pozitivní zprávou. Svědčí o rostoucí schopnosti českých firem vyrábět vysokou kvalitu a vyhovět i v náročné logistice, která je v automotive příznačně tvrdá.

Podle manažerů z automobilového průmyslu předbíhá toto odvětví v mnohém ostatní. Je rychlé, vysoce inovativní a především globální. Konkurence v automotive je jedna z nejtvrdších. "Co jinde považují za přednosti, to se v automotive bere jako nutný základ pro vstup do odvětví. Chyba se neodpouští," tvrdí Miroslav Jaššo, ředitel skupiny Gumotex AUTO. Tato korporace dodává automobilkám sluneční clony, sedáky, různé druhy opěrek, autokoberců, ale také tlumicích prvků do karoserií. Produkty Gumotexu jsou i v luxusních vozech Lamborghini či Rolls-Royce.

Je načase hledat i mimo Evropu

Pokud připustíme, že žádný úspěch není nekonečný, je na čase začít podporovat český export na mimoevropských trzích.

"Dojde-li k cenové válce mezi výrobci a značkami, určitě to silně dopadne na subdodavatele a výrobce komponentů do aut," míní Minář a radí firmám zmenšit závislost na jednom odběrateli. Diverzifikace výrobního a odběratelského portfolia je nejefektivnější cestou, jak se připravit na přežití krize v tom či onom odvětví průmyslu, automotive nevyjímaje.

Také Sdružení automobilového průmyslu podle výkonného ředitele nabízí firmám z automotive pomoc při exportu. "Například ve spolupráci s CzechTradem organizujeme takzvané dodavatelské dny, kdy se české firmy mají možnost setkat s potenciálními zákazníky z perspektivních zemí. Ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu pak pro naše dodavatele organizujeme účasti na významných zahraničních výstavách, jako jsou třeba Automechanika Frankfurt nebo Equip Auto Paříž," uvádí Petzl.

Kdo vsadil na vývoj, ten vede v exportu

Nedílnou součástí německé konkurenceschopnosti a exportního úspěchu jsou rostoucí výdaje na výzkum a vývoj. Třeba automobilový průmysl v Německu směruje přes padesát procent veškerých výdajů na vědu a výzkum. A to je a měla by i v budoucnu být cesta českých výrobců komponentů pro automobilový průmysl: mít technologické inovace a vývojová centra v tuzemsku.

"Poměrně často slyšíme, že se z naší země stala montovna. Vývojová centra představují naprostý opak. Jde o špičková pracoviště, mnohdy se stovkami vysoce kvalifikovaných zaměstnanců," uvádí Luděk Procházka, ředitel společnosti Gerlach, která poskytuje celní a poradenské služby mnoha významným firmám z automobilového průmyslu, jako například výrobcům automobilových sedadel nebo světel.

Podle Procházky prakticky každý trochu větší dodavatel do automobilového sektoru má alespoň minimální vývojové oddělení. "Bez inovací, důkladných testů a následných atestů by ve vysoce konkurenčním prostředí nemohl fungovat," naznačuje Procházka důležitou cestu za úspěšným exportem.

Zájem mají i slavné automobilky

Například významný výrobce součástek pro automobily Continental Automotive Czech Republic má své vývojové centrum v Ostravě. Závod v Jičíně vyrábí posilovače brzd, brzdové hadice, vakuové pumpy či motory pro elektrické parkovací brzdy. Dva závody v Brandýse nad Labem dělají rádia, navigace, přístrojové desky nebo ovladače klimatizací, v Adršpachu produkují ostřikovače skel a světel a v Trutnově palivová čerpadla, ventily na recirkulaci výfukových plynů, turbodmychadla a nově také emisní senzory. Frenštátský závod se zaměřuje na různé elektronické systémy pro karoserie, přístrojové desky a řízení motorů a senzory teploty, rychlosti a polohy.

Podle výroční zprávy této společnosti vzrostly loni tržby Continental Automotive v Česku o 23 procent na rekordních 71 miliard korun z předloňských 58 mi­liard korun. Loňský zisk představoval více než dvě miliardy. A právě 94 procent loni získal podnik z exportu. Největšími odběrateli firmy jsou skupiny Volkswagen, Ford, Fiat, Daimler, BMW, PSA a Renault.

Continental Automotive je samozřejmě významná, ale ne jediná společnost, která v Česku ve velkém vyrábí komponenty do vozidel. Jsou to například AGC Automotive Czech, Automotive Lighting, Mahle Behr, Bosch, Continental AG, Brano, Magna Bohemia, Faurecia, Hella, Johnson Controls, Kostal, TRW Automotive, Valeo nebo Varroc Lighting Systems.

Export automobilových komponentů meziročně roste v průměru téměř o deset procent. Roste nejen výroba užitkových a nákladních automobilů, ale i počet výrobců různých komponentů do aut.

Právě mezi dodavateli komponentů pro vozidla se dokázaly v tomto vysoce konkurenčním prostředí prosadit i ryze české firmy. Tedy ty, které nejenom působí a vyrábějí na českém území s tuzemskými zaměstnanci, ale mají také české majitele jako například společnost Top Alulit z Benešova, jejíž odlitky končí třeba ve vozech Jaguar.

V příštím čísle Českého exportéra se zaměříme na zemědělskou techniku.

Související