Daniel Obajtek má v čele největší polské firmy PKN Orlen, většinového vlastníka českého Unipetrolu, úkol, který by jiní označili za životní. Má spojit první a čtvrtou největší polskou firmu, tedy včlenit do Orlenu gdaňskou firmu Lotos.
Plán, o němž se v minulosti hovořilo několikrát, prosazuje nynější konzervativní vláda strany Právo a spravedlnost (PiS), která chce vytvářet mezi firmami národní šampiony s cílem případné další mezinárodní expanze.
"Chceme vytvořit subjekt, který by byl mnohem efektivnější a zajistil větší konkurenceschopnost na mezinárodních trzích a energetickou bezpečnost země," řekl Obajtek v rozhovoru pro HN na Ekonomickém fóru v Krynici, které se konalo minulý týden.
Obě firmy nyní čekají na povolení ke spojení od Evropské komise. "Doufáme, že ho obdržíme v první polovině příštího roku, abychom celý proces spojení uzavřeli ve třetím čtvrtletí 2019," řekl Obajtek. Lotos, vybudovaný kolem rafinerie v Gdaňsku, by měl zůstat jednou firmou v rámci skupiny Orlen.
Podle Obajtka je takové slučování přirozené a odehrává se po celém světě. Jako příklad kromě velkých firem jako Shell či středoevropské konkurence MOL uvedl během jedné z debat na Ekonomickém fóru i český Unipetrol.
Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře
- Jak Daniel Obajtek hodnotí výkup akcií od menšinových akcionářů české dceřiné firmy Unipetrol?
- Jak se PKN Orlen připravuje na éru elektromobilů?
Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.
Peníze podle Leoše Rouska
Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?
Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru