Pick-upy − kategorie, o které dlouho Evropané nechtěli ani slyšet. Zatímco třeba v USA je pravidelně nejprodávanějším vozem Ford F-150 a na řadě světových trhů dominují Toyota Hilux či Ford Ranger, starý kontinent se jevil pro tento druh aut nevhodným. Prvním odvážným krokem se stal v roce 2010 příchod Volkswagenu Amarok, který postupně rozdmýchal zájem i evropských řidičů o tuto kategorii. Konkurenční značky to vycítily a postupně přišly se svými novinkami.

Velké pick-upy jako zmíněný Ford F-150 se v Evropě neprodávají, pár vozů si kupují nadšenci z individuálního dovozu. Na českém trhu jsou dostupné středně velké modely (to ze světového hlediska, z evropského jde o velké vozy), celkem jich je devět.

Vozy této kategorie mají typickou stavbu, kdy je podvozek auta tvořen takzvaným žebřinovým rámem. Ocelové příčky jsou sice těžké, ale propůjčují autu nadprůměrnou tuhost, která se hodí při jízdě v těžkém terénu, tažení přívěsů s vysokou hmotností a odvozu nákladu na korbě. Zadní náprava je z totožných důvodů tuhá a ve většině případů odpružená archaickým způsobem − listovými péry, která mají díky své masivnosti opět výhodu při jízdě pod zatížením. Toto řešení se objevovalo hlavně u předválečných vozů a dodnes se s ním můžeme ­setkat na železnici.

Prodeje pick-upů na českém trhu (leden–červenec 2018)

◼ Ford Ranger: 257 kusů
◼ Toyota Hilux: 197 kusů
◼ Mitsubishi L200: 186 kusů
◼ Volkswagen Amarok: 149 kusů
◼ Nissan Navara: 81 kusů
◼ Mercedes-Benz X: 54 kusů
◼ Fiat Fullback: 41 kusů
◼ Renault Alaskan: 37 kusů
◼ Isuzu D-Max: 23 kusů

Zdroj: Statistiky Sdružení dovozců automobilů

Evropský zákazník je ale přece jen náročnější. Spolu s popularizací kategorie se značky zaměřily na to, aby posádce přinesly alespoň přibližný komfort, jako na palubě velkého SUV. Před třemi lety tak přišla nová generace Nissanu Navara s možností výběru dvou řešení zadní nápravy, tedy odpružené buď klasickým způsobem, nebo nově s víceprvkovým zavěšením kol a vinutými pružinami, stejně jako v osobním voze. To lehce snižuje nosnost vozu, ale zároveň mu dodává lepší jízdní vlastnosti, zejména chování v zatáčkách a při jízdě bez nákladu. Řada pick-upů má totiž bez naložené korby tendenci poskakovat po nerovnostech, což nepřidává ani na komfortu v kabině, ani na řidičské jistotě.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru