GPS monitoring je jednoduše řečeno kontrola vozidel nebo i jiných předmětů v reálném čase. Dříve jej provozovaly hlavně nadnárodní společnosti s rozsáhlým vozovým parkem. Mohly tak sledovat, kudy se jejich zaměstnanci pohybují, nebo například dávat informace klientům, kde se nachází jejich zásilka. Dnes už se sledování vozidel rozšířilo i do středně velkých či malých podniků. Výjimkou nebývají ani firmy, které provozují třeba jen dvě nebo tři auta. Využívají totiž dalších výhod, které rozhodně u znalosti polohy konkrétního vozidla nekončí.

"Výhodou GPS monitoringu je snadná evidence vozového parku a automatizovaný sběr dat. Správce vozového parku má s GPS monitoringem dokonalý přehled o vytížení vozidel a díky dalším funkcím například i informace o překračování povolených rychlostí, hodnocení způsobu jízdy řidičů nebo vyhodnocování spotřeb pohonných hmot. To dává správcům do rukou nástroj pro efektivní fleet management. Pro samotné uživatele vozidel je monitoring přínosem díky generování podkladů pro knihu jízd. V neposlední řadě může GPS monitoring do určité míry posloužit jako prvek zabezpečení vozidla a umožnit jeho případné dohledání při odcizení," vysvětluje funkce monitoringu Přemysl Žižka ze společnosti AZ Mobility, která se zabývá správou vozových parků firem a optimalizací nákladů při jejich provozu.

Ačkoliv tento systém nabízí celou řadu užitečných funkcí, nejde o nákladné zařízení. "Monitoring se zjednodušeně skládá z hardwarové GPS jednotky instalované do vozidla a softwarové služby sběru a vyhodnocování dat. GPS jednotku lze v závislosti na množství funkcí pořídit v řádu jednotek tisíc korun. Jednorázovou investici lze navíc v řadě případů rozpustit do měsíčních splátek za poskytované služby − aktivní GPS jednotky. Obvyklá cena je kolem 200 korun bez daně měsíčně," dodává Žižka.

Přitom podle Žižky u vozového parku, který dosud neprošel zásadní optimalizací, jež je jedním z cílů při implementaci GPS monitoringu, lze očekávat návratnost investice v podobě snížení nákladů − nejčastěji na pohonné hmoty − za jeden až dva roky.

To potvrzuje i Vojtěch Škvor, obchodní manažer společnosti Autopatrol, která sledovací jednotky pro firemní auta nejen dodává, ale přímo sama vyrábí.

"Zavedením systému může zákazník reálně snížit náklady spojené s provozem vozového parku až o 15 procent. Navíc tak docílí i vyšší produktivity svých zaměstnanců. Vše samozřejmě závisí na tom, jakým způsobem nakládal se svým fleetem před zavedením systému a jaké má zaměstnance. Pokud zákazník správu vozového parku dlouhodobě zanedbával a zaměstnanci mohli s firemními vozy nakládat bez jasných pravidel nebo dozoru, tak zavedením systému může ušetřit i daleko více," říká Škvor s tím, že jsou-li ve firmě svědomití zaměstnanci, kteří vše správně vykazují, a zároveň byl vozový park pečlivě udržován, tak si firma po instalaci spíš potvrdí správné směřování. Navíc si ulehčí od zbytečné administrativy, se kterou jí monitorovací systém pomůže.

Český výrobek

Firma Autopatrol vyrábí sledovací jednotky sama. "Abychom zaručili našim zákazníkům nejvyšší standard vozidlových jednotek a zároveň profesionální technickou podporu, tak si vozidlové jednotky sami vyvíjíme a také vyrábíme přímo v České republice. Nejenže tedy jde o český výrobek, ale zároveň máme nad našimi jednotkami plnou kontrolu. Nemusíme se tak například ani bát předat montáž našich zařízení přímo do kompetence zákazníků a jejich techniků," upozorňuje Škvor.

Jeho firma nabízí všechny služby v rámci jednoho balíčku. Kromě klasického sledování nabízí třeba i zasílání "alarmových SMS", pokud je s autem nakládáno jinak, než by být mělo. Umožňuje i dálkové zabezpečení vozu, včetně možnosti na dálku vypnout motor. Umí hlídat rychlost vozu nebo i technické detaily, jako je stav autobaterie.

"Konečná cena naší vozidlové jednotky ETLOC-50 Online se odvíjí hlavně od počtu osazovaných vozidel u daného zákazníka, ale průměrně se pohybuje pod 3000 korun. Provozní poplatek zahrnující všechny funkce, pokrytí 39 zemí Evropy a neomezený počet 'alarmových SMS' je pouhých 146 korun měsíčně na jedno vozidlo. Všechny ceny jsou bez daně," vypočítává Škvor.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru