Automobilka Geely se rozhodla odložit na neurčito své plány na uvedení švédské divize pro výrobu osobních vozů Volvo Cars na burzu. Důvodem je hlavně nejistota ze současného vývoje na světových trzích, kdy mezi USA, Evropskou unií a Čínou zaznívají hrozby zvyšování cel na dovoz aut.

"Dospěli jsme k závěru, že právě teď není ta nejvhodnější doba pro primární emisi akcií," řekl agentuře Reuters generální ředitel Volvo Cars Hakan Samuelsson.

Čínská automobilka Geely se podle zdroje Reuters obeznámeného se situací obává, že za současných podmínek by bylo obtížné zajistit, aby nabídka akcií odrážela plnou hodnotu divize. V květnu jiný zdroj agentury Reuters uvedl, že primární emise by se mohla uskutečnit již v září a mohla by Volvo Cars ohodnotit na 16 až 30 miliard dolarů, tedy 354 až 664 miliard korun.

30 miliard

dolarů měl mít podle odhadů hodnotu vstup firmy Volvo Cars na burzu. Částka odpovídá 660 milionům korun.

Geely v roce 2008 koupilo Volvo Cars od amerického automobilového koncernu Ford Motor za 1,8 miliardy dolarů. Švédské automobilce se pod čínským vlastníkem podařilo zvrátit pokles prodejů, se kterým se v předchozích letech potýkala. Ford převzal Volvo Cars v roce 1999 od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů.

O odkladu primární emise akcií Volvo Cars informoval i list Financial Times, podle nějž Geely tento krok původně plánovalo uskutečnit před koncem letošního roku. Samuelsson listu sdělil, že primární emise zůstává velmi realistickou variantou, ale že firma s tímto krokem nehodlá spěchat. "Je zapotřebí optimální načasování," prohlásil.

O zvýšení amerických cel na dovoz evropských aut se může rozhodnout každým dnem. Značně nepředvídatelný prezident Spojených států Donald Trump jimi hrozí už od jara. Vadí mu, že americké firmy platí za dovoz aut do Evropy cla ve výši 10 procent, zatímco obráceně je to jen 2,5 procenta. Do USA se z Evropy nevyplatí vozit dodávky a pick-upy. Za ně činí clo 25 procent.

Související