Podle otevřené profesní komunity Wikibon se příjmy z big dat na trhu se softwarem a službami celosvětově zvýší z letošních 42 na 103 mld. dolarů v roce 2027 a dosáhnou 10,88 procenta ročního růstu (CAGR). Naproti tomu Forrester pro letošek předpovídá trhu se softwarem velkých dat (bez služeb) 31 mld. dolarů. To dělá přes 10 procent celkového trhu softwarových aplikací (302 mld. dolarů).

Průzkum Accenture hovoří o 79 procentech topmanažerů, již jsou přesvědčeni o tom, že firmy, které se nezabývají problematikou velkých dat, jsou odsouzeny ke ztrátě svých tržních pozic, navíc mohou přímo čelit zániku. Celých 83 procent z nich usiluje o projekty na tomto poli pro získání konkurenční výhody.

Letošní zpráva McKinsey uvádí odvětví, kde jsou big data a pokročilá analytika největším přínosem. Jde o obchod a marketing, vědu a výzkum, logistiku a výrobní procesy. Tematika velkých dat je v současnosti zmiňována společně s umělou inteligencí a strojovým učením. To potvrzuje i průzkum PwC, v němž se lze dočíst o 59 procentech respondentů přesvědčených o tom, že využití velkých dat by se v jejich společnostech výrazně zlepšilo při nasazení AI.

Velká data pro všechny

Bude vzestup umělé inteligence a strojového učení vyvolaný velkými daty znamenat nevratnou nerovnost pro nástup inovací? Tuto otázku si v rozhovoru týdeníku The Economist klade známý veterán mezi investory (například Warburg Pincus) a autor několika knižních bestsellerů Bill Janeway, když popisuje způsob, jakým by přístup k big datům s podporou umělé inteligence mohl umožnit vybrané skupině firem inovovat rychlostí, o níž by ostatní mohli jen snít. Data se stávají nejcennějším světovým zdrojem - ropou 21. století a firmy geeků ze Silicon Valley nepřetržitě schraňující data od nás všech ovládly svět. Ti, kteří disponují hromadou dat, mají výhodu - i pokud jde o inovace.

Janeway to vysvětluje na příkladu firem, které dnes testují autonomní vozy a operují s obřím množstvím údajů pro vývoj té nejlepší inteligence pro řízení vozidel. Jakmile se zde objeví jasný lídr, bude jistě i premiantem v zásobení trhu samoobslužných vozů. Když to nastane, bude mít rovněž jako první k dispozici kvanta údajů z reálného provozu - a konkurence jej bude stěží dohánět.

Je vůbec některé z odvětví imunní vůči tomuto trendu? Kdokoli zpracuje ty nejlepší údaje jako první, bude schopen inovovat bezprecedentní rychlostí - na úkor svých konkurentů. Janeway říká: "Čím více dat, tím lepší jsou algoritmy. A čím lepší jsou algoritmy, tím lepší je kvalita služeb poskytovaných giganty typu Amazon, Facebook nebo Google," a pokračuje: "Nepopiratelnými zdroji tržní síly byly donedávna patenty (kde např. dominoval Xerox), síťové externality ve smyslu úspor z rozsahu (IBM) či vládní předpisy a franšízy (AT&T). Ano - i ve věku internetu budou tyto mít stále svou váhu. Ovšem strojové učení jako zdroj konkurenční výhody se stává dalším technologickým hybatelem, přičemž ty subjekty, jejichž nabídka dosáhne vedoucího postavení na trhu, budou zároveň schopny neustále zlepšovat a posilovat svou tržní pozici."

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se