Jan Werich nám zanechal nádhernou úvahu: "Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je." Kdysi dávno, ještě na vysoké, nám to přišlo sice krásné, ale moc dlouhé a složité, a tak jsme to trošku zkrátili, snažíce se přitom, aby poučka neztratila na výstižnosti a byla lépe zapamatovatelná: "Člověk má koukat, aby byl, a né jak debil".

Vedle lingvistické elegance a (dů)vtipu úvaha pana Wericha vyvolává i pozoruhodnou představu. Vychází z toho, že je nějakým způsobem možné nebýt sám sebou − ba dokonce že něco takového je dost časté ("jak tomu v mnoha případech je"). A tedy že je třeba dbát na to, aby člověk vůbec byl. Protože to vypadá, že defaultní nastavení je, že člověk sice nějakým způsobem je, ale v hlubším smyslu není ("když už člověk jednou je, má koukat, aby byl").

Když už člověk tedy jednou je, musí se neustále hlídat, kontrolovat, vynakládat energii, prostě "má koukat", aby nebyl jen tak ledabyle, ale skutečně. Prostě proto, aby "já" zůstalo "já".

Z Werichovy úvahy vyplývá, že z nějakého důvodu má "já" tendenci nebýt "já", že existuje jakési "já" bez "já", které vlastně "já" tak úplně není. Jako by přirozeností "já" bylo utíkat, oddalovat se. Jinými slovy, když se "já" nehlídá, nechá se ubíhat svým životem, když se věcem povolí otěže, nechají se uhánět na autopilota − má "já" tendenci oddalovat se od "já". Z Werichových slov přímo čiší, že je normální, každopádně dost časté, že "já" je mimo "já". Člověk přirozeně nepřirozený.

S touto představou nepracuje jen Werich, ale najdeme ji v mnoha dalších zdrojích. Podobný motiv se objevuje třeba v Bibli. Marnotratný syn, v prachu, hladu a ponížení, "přišel sám k sobě" a obrátil se zpět k otci. Jaká je propast mezi "já" a "já", že je možné ji přemostit jen pod náporem takového množství krizové energie? Stojí za to podotknout, že v tomto případě k tomu, aby se "já" potkalo s "já", nebylo třeba zjevení, andělů, snů či něčeho duchovního. "Já" bylo nasměrováno k "já" ekonomickou krizí.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru