Chyba není v učitelích, ale v současném vzdělávacím systému, který stále lpí na znalostech a vyžaduje testování dětí. Učitelka prvního stupně Kateřina Vrtišková ze Základní školy v Jílovém u Prahy říká, že stát nedává školám svou důvěru a příliš je kontroluje shora, přitom jeho vlastní vize jsou nejasné a mění se s každou politickou garniturou.

"Žijeme neustále v nejistotě. Zůstanou rámcové vzdělávací programy, nebo ne? Když budou upravované, tak jak? Co to bude pro nás znamenat? Není jasně dané, jaká je vzdělávací politika státu," řekla v rozhovoru pro HN Vrtišková. Třiačtyřicetiletá kantorka s dvacetiletou praxí letos vyhrála české kolo mezinárodní soutěže Global Teacher Prize, cenu pro inspirující pedagogy a průvodce učením, kterou uděluje nadace Varkey Foundation.

České národní kolo soutěže pořádá od loňska vzdělávací centrum EDUin.

"I na státních školách působí spousta učitelů, kteří učí dobře tak, jak to má pro dnešní dobu smysl. Proto si nemyslím, že chyba je na straně učitelů, ale na straně systému," říká. K závazným osnovám, které byly v minulosti, se ale vrátit nechce. "Přijde mi to jako černá noční můra. Učitel byl jako robot, nebyla tam žádná kreativita." I přesto si ale myslí, že by se už nemělo vzdělávat podle předmětů, je to podle ní zastaralé. I v životě se podle ní obory přece prolínají.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Co si Vrtišková myslí o známkování?
  • Jak české školství hodnotí letošní Zlatý Ámos?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se