Smyslem realizace budov Dox+ bylo rozšířit program Centra pro současné umění Dox o další obory, jako jsou tanec, divadlo a hudba. Pomyslným srdcem nového komplexu je experimentální sál s taneční zkušebnou. Díky zkušebně se Dox+ stal domovskou scénou souboru Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského.

Směrem do ulice Poupětova byla navíc zrekonstruována původní budova dřevařských podniků ze 70. let minulého století. V té jsou nyní Škola architektury Archip, pracoviště Fakulty umění a architektury Technické univerzity Liberec a Fakulty umění a designu Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, produkční centra, kancelářské zázemí a restaurace.

"Hlavní sál je vlastně sálem v sále. Je totiž obklopen prstencem foyer, který může sloužit jako dozvuková komora. Otevřením dveří do sálu se zvětší objem akusticky aktivního vzduchu a objem sálu tak, že se významně prodlužuje doba dozvuku na spodních frekvencích, což je potřeba pro určitý druh hudby. Třeba na flétnu je potřeba dlouhá doba dozvuku," uvádí Petr Hájek.

Prstenec foyer je dále doplněn technologií akusticky variabilního stropu. Jechich kombinace umožňuje významně proměnit zvukové parametry sálu a to doslova na míru pro různé hudební nástroje a produkce. Variabilita je zajištěna prostřednictvím v České republice speciálně vyvinuté technologiíe otočných třístěnů umístěných v sestavách do podhledu. Každá stěna těchto prvků má přitom zcela odlišné akustické vlastnosti: jedna zvuk pohlcuje, druhá odráží, třetí rozptyluje. Jejich natáčením a kombinací lze sál ladit a zvuk distribuovat na požadovaná místa.

Sál lze akusticky vyladit podobně jako hudební nástroj a doslova jej propojit s účinkujícími umělci. Proměnlivost zvukových parametrů je pro univerzální využití sálu zásadní. Každá produkce tak probíhá v optimálních podmínkách. Například v tanečních sálech se velmi často podceňují právě akustické parametry prostoru a bývá upřednostněna kapacita a dobrá viditelnost. To je však chyba, neboť akustika je pro moderní tanec často naprosto klíčová.

"Také taneční podlaha v sále je hodně speciální, protože musí být měkká. Jsou tři druhy tvrdosti podlah. A měkkost je důležitá nejenom pro jednotlivé tanečníky, ale taky kvůli tomu, že oni se potom lépe orientují v tom, že někdo třeba stojí za nimi. Protože jak podlaha pruží, dokážou vnímat postavení ostatních tanečníků. V moderním tanci je důležité přesně vědět, v jakých konfiguracích se nacházejí ostatní, protože tancují na milimetry nebo centimetry. Ve zkušebně to mají 'natejpované' a tejpy se potom přenášejí na hlavní scénu, aby vše mohli zopakovat úplně přesně," pokračuje ve vysvětlování předností zdejších prostor a technologií Petr Hájek a pokračuje:

"Na podlahu je položen speciální středně tvrdý povrch z dřevěných desek, který zmírňuje rázy při doskocích u tanečních představení. Stejná podlaha o stejných rozměrech je navržena také ve zkušebně. Při zkoušce i při představení tak mají tanečníci zajištěny stejné podmínky."

Skládací výsuvná tribuna hlediště umožňuje čtvercový půdorys sálu kompletně uvolnit. V rozloženém stavu nabízí kapacitu 280 míst, kterou lze rozšířit volně stojícími židlemi až na 570.

V zadní části se nachází takzvaná novinářská lávka sloužící divákům, kteří nechtějí vstoupit do sálu, ale třeba jen na chvíli nahlédnout. Akusticky má přilehlé stěny upraveny tak, aby případný tlumený hovor nerušil při představení.

Jak složité je navrhnout na akustiku tak náročnou stavbu, jakou je Dox+? Máte nějaké předešlé zkušenosti? Nakolik spolupracujete s odborníky přes akustiku?

Jako architekti se nespecializujeme na konkrétní stavební typologie. Je to způsobeno tím, že práci získáváme většinou skrze architektonické soutěže. Naše práce je tak zajímavá tím, že pro každou stavbu musíme složit tým z nových odborníků. To je pochopitelné, neboť pokud řešíte muzeum, je to jiný druh práce, než když pracujete na hudebním sále.

Ředitel Leoš Válka si nás vybral jednak díky naší zkušenosti s řešením různorodých staveb, protože potřeboval skloubit několik komplikovaných provozů a jednak díky naší zkušenosti s několika sály s proměnnou akustikou. Zaujalo ho řešení sálu v Arcidiecézním muzeu v Olomouci, kde se sál zvukově a scénograficky upravuje pomocí závěsů a sál v Jízdárně na Zámeckém návrší v Litomyšli, kde vlastnosti prostoru upravuje pojízdné jeviště.

Na všech těchto realizacích řadu let spolupracujeme s Ing. Martinem Vondráškem, naším takříkajíc dvorním akustikem.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se