Vysoká škola jako vzdělávací instituce je také místem inovací a rozvoje. Mnoho vysokých škol se mimo své odborné téma věnuje také výzkumu v oblasti vzdělávání. V nedávném článku "VŠE o… plíživém videoprůmyslu" autor naznačil, že video zaujalo místo intenzivního a rychlého komunikačního nástroje, který vyžaduje kvalifikovanou přípravu. Elektronické vzdělávání je dnes již rozšířené i aplikované, využívá multimediální prvky (včetně videa) a umožňuje získat díky rozhraní webu nebo aplikace okamžitou zpětnou vazbu.

Video se na VŠE ukázalo jako efektivní nástroj vzdělávání díky schopnosti přenést velké množství informací v krátkém čase a s přiměřenou dávkou emocí. Emoce zajišťují prožitek vedoucí k zapamatování. Pasivní vjem sice omezuje tvořivost, ale interakce ve vzdělávacím prostředí se to snaží vynahradit.

Vzdělávací videa v kombinaci s interaktivním rozhraním webových i mobilních aplikací umožňují studium na dálku a často i bez fyzické přítomnosti. Řada studentů má možnost studovat u zahraničních institucí bez vysokých nákladů pobytu v zemi s podstatně vyšší životní úrovní.

Fenomén vzdělávacích videí otevřel celé podnikatelské odvětví. Vzniká řada webových portálů, kde je možné koupit vědomosti. Světově tento trh reprezentují zejména Lynda.com nebo luxusní projekt Masterclass, kde světově známí lidé učí, jak to dělají oni sami. V České republice trhu vévodí portál Seduo.cz, na jehož existenci VŠE participuje.

Mimo klasické portály jsou v době videoblogerů populární i specializované kanály na všeobecně známých portálech (například YouTube) zaměřené na vzdělávání, včetně toho středoškolského, kde jsou velkým lákadlem například řešené úlohy z matematiky. Svou roli videa nacházejí i v interním firemním vzdělávání.

E-learning s využitím videa je klíčem k budoucnosti. Zahraniční univerzity se tímto směrem již vydaly a slaví úspěch. Světové i české firmy nalezly ve vzdělávání obchodní potenciál. Je čas, aby se i české univerzity, střední i základní školy nadechly a coby vzdělávací autority video přijaly a nalezly v něm příležitost svého rozvoje. Grantové prostředky zejména z Evropské unie jsou příležitostí, jak takovou hodnotu vytvořit a obohatit i tradiční vzdělávání o nové a účelné nástroje.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru