Hybrid je de facto kříženec. Ve světě aut je tak označen vůz, který za účelem úspory využívá pro svůj pohon více zdrojů energie.

Cesta k hybridní technologii je docela dlouhá, pokusy s různými druhy pohonů a jejich kombinacemi jsou staré jako auto samo. Populární ale začala být v novodobé historii až díky Toyotě Prius, která přišla na trh přesně před dvaceti lety, v prosinci 1998. Hybridní Prius odstartoval vlnu zájmu o alternativní zdroje energie v autech.

Každá velká automobilka má hybrid

Toyota je v nabídce hybridních aut nejdál a je celosvětovou jedničkou v prodejích hybridů. Její luxusní divize Lexus prakticky na hybridním pohonu staví − každý její model v Evropě se nabízí i jako hybrid. Není však osamocená, hybridní technologii vyvíjí pro svá auta další velcí hráči na automobilovém trhu. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo, Hyundai, Kia… Alespoň jeden hybridní model mají v nabídce i Ford nebo Mitsubishi a většina světových automobilek v tuto dobu na hybridním pohonu nebo čistých elektromobilech intenzivně pracuje.

Hybridní technologie si vyšlapává cestu i k luxusním výrobcům. Modely s alternativním pohonem má v současnosti i Porsche, Land Rover nebo Bentley, pozadu nezůstávají ani sportovní značky, například Ferrari s hybridním supersportem LaFerrari.

Hyundai je vlastně prvním autem vyráběným na českém území, které má hybridní pohon. V moravskoslezských Nošovicích se totiž montuje model Tucson Hybrid. Naopak Škoda je ve vývoji hybridů a elektromobilů poněkud pozadu, prvním hybridem bude Superb, který se má začít prodávat v Česku až příští rok.

Tlak na výrobce od Evropské unie

Automobilky k výrobě elektrických aut nebo hybridů žene samotná Evropská unie, protože na základě jejích nařízení musí splňovat neustále se zpřísňující ekonormy s nižšími emisními limity. Aby výrobci takových často až nereálně nízkých hodnot dosáhli, musí prodat určitý počet aut s velmi nízkými emisemi. A k tomu v současnosti vede cesta přes hybridy a elektromobily. Nezodpovězenou otázkou však zůstává, jak donutit zákazníky, aby si dražší auta s nižšími emisemi kupovali.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.