Kdo pamatuje dřevní doby internetu, ten má skoro automaticky tendenci dívat se na Google vlídnějšíma očima. Jednoduše proto, že příchod vyhledávače s veselým barevným logem znamenal předěl. Hledání přestalo být soubojem se záplavou balastu.

Najednou bylo možné naformulovat dotaz téměř přirozenou řečí (nejlépe tedy v angličtině) a získat výsledky, kde to nejdůležitější bylo s velkou pravděpodobností hned na první stránce výpisu. Což byl velký rozdíl oproti Altavistě, Lycosu a jiným průkopníkům chlubícím se sice desetitisíci nalezených dokumentů, ovšem cesta k tomu relevantnímu často nevedla ani skrz exaktní zadání s řadou logických operátorů a následné "tříbení" výsledků pomocí dodatečných nástrojů.

Google byl o míle napřed díky tomu, že lépe pracoval s informacemi o tom, jak je která stránka populární. Náskok si firma, kterou Larry Page a Sergey Brin oficiálně založili právě před dvaceti lety, zásluhou intenzivního vývoje udržovala a navyšovala. Technologická převaha byla tak velká, že recepty vyvinuté pro globální publikum fungovaly i v rámci "malých" jazyků a kvalitou výsledků převálcovaly domácí hráče. To platilo i u nás, kde se sice národní internetová jednička o fulltextové vyhledávání pokoušela a sekundovali jí i další konkurenti, ale výsledky se s americkým vyzyvatelem nedaly srovnat.

Přidejme k tomu podmanivou (protože pravdivou) legendu o zrodu progresivního dravce v ikonické garáži, "punkové" kousky zakladatelů, kteří na své nerdovské kořeny nezapomněli, ani když šlo o opravdu velké peníze (při vstupu na burzu si zakladatelé bez ohledu na zvyklosti ve finančním světě řekli o 2,718281828 miliardy dolarů, což je nejpřesnější vyjádření Eulerova čísla, jaké se dá bez využití drobných centů dosáhnout), a působivé firemní heslo "Nečinit zlo" a máme pohromadě hlavní důvody, proč byl Google tak populární a proč mu veřejnost dlouho tolerovala skoro vše.

Podstatné je také to, že Google poskytuje základní služby zdarma. A lidem dlouho trvalo, než si uvědomili, co z toho plyne a co je dnes v éře Facebooku patrnější: zbožím jsou tedy oni a jejich data.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak se otočil poměr sil na internetu a v čem všem se změnil sám Google.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru