Začíná nový školní rok a s ním se opět rozjedou debaty o tom, jak by české školství vlastně mělo vypadat. Ministr Robert Plaga se nechal nedávno slyšet, že by rád změnil koncept státních maturit, že by je rád digitalizoval. Výborně. A dál?

V rozhovoru s profesorem Sugatou Mitrou, globálním inovátorem vzdělávání, jsem narazil na zajímavou myšlenku: měnit cokoliv v obsahu vzdělání je složité, neboť tradice je tradice, závislost na zavedených modelech řešení souvisí s lidským faktorem a lidský faktor ve vzdělávání rozhoduje. Mitra nabízí recept: "it is all about exams", tedy vše záleží na zkouškách. Je to prosté, jednoduché a levné. Když totiž změníte výstupní či vstupní zkoušku, vytvoříte tím okamžitý tlak na předchozí vzdělávání, jež nutně musí začít žáky na takovou zkoušku připravovat.

Výsledky těchto zkoušek jsou hmatatelným měřítkem úrovně vzdělávání. Je v bytostném zájmu studentů, rodičů i učitelů, aby dopadly co nejlépe. Pokud se vám tedy podaří nastavit zkoušky tak, aby podporovaly progresivní změnu vzdělávání, dosáhnete v tomto ohledu rychlého pokroku, který by při zavádění jiných opatření trval roky či desetiletí. Změnu si totiž vynutí sami žáci a jejich rodiče. Kvalitní pedagogický manažer na místě ředitele musí intenzivně pracovat na proměně školy minimálně pět let. A to ho nejdřív musíte sehnat. Zvýšením platů učitelů docílíte vyšší atraktivity profese, nicméně přirozená personální výměna trvá patnáct dvacet let. Zavedením nového modelu zkoušky máte šanci docílit změny od prvního dne nového školního roku, v němž vejde v účinnost.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • Co by měl student umět, aby udělal maturitu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se