Co udělat pro to, aby propagační předmět neskončil v šuplíku, ale aby s ním jeho příjemce strávil nějaký čas a zároveň vnímal reklamní poselství? Odpověď zní: podporujte přirozenou lidskou zvědavost a hravost. Lidé chtějí objevovat a zažít překvapení.

Představte si, že vám přijde dárek ovázaný stuhou. Když ho rozvážete, zjistíte, že je v něm krabička, kterou tvoří několik dalších menších krabiček. Díky šikovnému systému lepivých ploch je můžete různě převracet, takže získáte něco jako Rubikovu kostku, jejíž jednotlivé části jsou potištěné reklamním sdělením.

Je pak čistě na vaší kreativitě, jak ideu rozvinete. Můžete zajímavou formou představit produkty a jejich varianty anebo seznámit příjemce s vaším týmem obchodníků.

Anketa: Jaký dárek, který by opravdu zaujal, byste doporučili pro dvě stě lidí? A kolik by to mou firmu stálo?

Arei: Powerbanka 10 000 mAh, stálo by to 80 000 korun, nebo celoplošně plnobarevně potištěný plastový termokalíšek za 47 000 korun.

Jirout reklamní agentura: Záleží na cílové skupině a rozpočtu. Oblíbené jsou Bluetooth reproduktory imitující design špičkových značek. Cenově se pohybují v rozmezí 200 až 700 korun. Nabídla bych i sportovní batoh, například Monte Lema (asi za 330 korun), sportovní lahev Sicilia (cca 125 korun) nebo sportovní rychleschnoucí ručníky (cena dle velikosti kolem 100 korun).

Inetprint: Poměrně neokoukanou novinkou, která budí zájem lidí, jsou kuličková pera s podsvíceným motivem. V těle propisky je zabudovaná LED svítilna, která vygravírované logo prosvěcuje. Při počtu 200 kusů vyjde jedna propiska včetně brandingu a grafických prací na 31,85 koruny/ks (bez DPH).

Reda: Jako dárek pro širokou skupinu v průběhu léta bych doporučila outdoorovou sportovní lahev. V podzimní části roku potěší deštníky, v zimním a předvánočním období by mohl být pro vaši cílovou skupinu balíček s pochutinami doplněn hezkým hrníčkem nebo termoskou. A na jaře, když se všichni těšíme na sport a čas v přírodě, potěší batoh nebo pikniková deka. Jako celoroční dárek potom vidím zápisník s propiskou, který je funkční a má přidanou hodnotu v možnostech potisku. Všechny příklady vás vyjdou přibližně do 200 korun za kus včetně potištění.

Aby byl hravý dojem ucelený, vyplatí se vyladit i samotnou zásilku. Německé grafické studio 99NOs svého času zaujalo originálními nálepkami a razítky, kterými zdobilo všechny poštovní zásilky. Na chlopni obálky se třeba objevil nápis "Z Kolína nad Rýnem s láskou", průhledná izolepa na balíky byla plná typických komiksových bublin a leteckou poštu signalizoval nápis "Výš, dál, až k oblakům".

Zafungovalo to tak dobře, že se ke grafickému studiu nečekaně začali hlásit fanoušci z druhého konce světa. Nadšené ohlasy přišly z Austrálie, Brazílie nebo Kanady. Překvapené studio všem poslalo jako poděkování malý dárek. Kdy jindy se stane, že by sebepropagace vyvolala spontánní nadšení napříč zeměkoulí?

Buďte nápadití

Obecně je nejlepší reklamní plocha taková, kterou má zákazník stále na očích. Úspěšný je příklad německého výrobce reklamních předmětů Brandident. Toho zaujalo, kolik lidí si na pikniky a výlety ve městech kupuje limonády nebo piva ve skleněných lahvích. Ty pak ale musí dopít, protože už je znovu nemají jak zazátkovat. Přišel tedy s náhradními barevnými silikonovými zátkami, jejichž horní plocha může nést firemní logo. Barevné ladění může být prakticky libovolné včetně metalických efektů, stačí si ho nadefinovat podle vzorníku barev Pantone.

Nápad se zalíbil a výrobek si objednalo už více než 400 firem po celém Německu. Brandident proto portfolio rozšířil o zátky na šampaňské a víno. V tomto segmentu našel i název pro svůj produkt, gumové špunty prodává pod názvem Korki.

Jinak kreativně využil dárky výrobce pneumatik Fulda Reifen, mimochodem také z Německa, který nechal u reklamní společnosti Crimex vyrobit tisíce impregnovaných polyesterových návleků připomínajících černé tenisky. Ty pak jeho promotéři rozdávali návštěvníkům metalového festivalu Wacken Open Air. Dárek nesl poselství, že pneumatiky z této továrny na mokrém povrchu zajistí pohodlí a stabilitu a "černé, široké a odolné" nejsou jenom gumy, ale také návleky, které jejich výrobce propagují. Nápad se osvědčil a podnik ho použil i na dalších festivalech.

Trefte se do DNA své firmy

"Téma dárkových předmětů by mělo kreativně reagovat na povahu značky, zaměstnanců firmy a cílové skupiny. Dnešní možnosti jsou takové, že je velká škoda, když propagace v této oblasti skončí u firemních tužek a bloků a nevzbudí pobavení a zájem," domnívá se Ondřej Vala, zakladatel designérského studia Vkontextu.

A právě podnikové kancelářské tiskoviny hrají v Česku i v současné digitální době stále prim. "Z předmětů jsou na špici psací potřeby a hrnky. Oblíbené jsou také potištěné papírové a látkové tašky. Firmy a spolky nejčastěji objednávají reklamní textil s potiskem či výšivkou," říká Eliška Voksová, marketing executive společnosti Inetprint.

Lucia Vavrinčíková, vedoucí oddělení sales marketing společnosti Reda, vidí jako důvod fakt, že pera a tužky jsou využitelné při práci, ale dají se rozdávat například na konferencích.

Co se týká trendů, ve firemních dárcích se uplatňují věci, které "frčí" v běžném životě. Podle Renaty Stehlíkové ze společnosti Arei je trendem to, že se podniky kloní ke kvalitním a praktickým dárkům nebo jim nestačí vybrat si dárek z katalogu, ale chtějí, aby výrobky byly uzpůsobeny jim.

"Hitem poslední doby je drink­wear neboli vše, co představuje zdravý životní styl spojený s pitným režimem. Nejžádanější jsou sportovní a outdoorové lahve, jejich atraktivitu opět zvyšuje možnost plnobarevného potisku," popisuje Lucia Vavrinčíková z Redy.

Dárek často není o konkrétní věci, ale také o obalech. Díky možnosti digitálně tištěných obalů lze vytvořit personalizovanou krabičku se speciálním designem i tvarem, přizpůsobenou danému dárku. Podle PR manažerky firmy Xerox Petry Šebo jde o ideální způsob, jak zaujmout a nenásilně předat klientovi zprávu, kterou potřebujete. "Někdy zákazníci ani netuší, jaké možnosti se jim v tisku nabízí," doplňuje Aleš Veselý, obchodní ředitel společnosti Indigoprint.

Levné věci dobrý dojem neudělají

Jakou chybu podniky při nákupu firemních dárků nejčastěji dělají? Podle oslovených výrobců reklamních dárků společnosti zbytečně šetří. Levné pozornosti pak často v obdarovaném nevyvolají kýženou emoci a následně skončí v odpadkovém koši. "Společnost by neměla chtít, aby věc s jejím logem byla spojována s nekvalitou a zbytečností," myslí si Vavrinčíková z Redy.

Oslovili jsme i zástupce podniků a zeptali se jich na jejich přístup k výběru firemních dárků. Ve společnosti Kasa.cz pořizují pozornosti na Vánoce, a to pro zaměstnankyně, obchodní partnery i novináře. Podobně je na tom prodejce elektroniky Euronics. "Tradičně dáváme dárky na Vánoce, příležitostně pak v průběhu roku. Standardně vybíráme něco z nabízeného sortimentu Euronics nebo z vlastních importních značek," říká mluvčí firmy Lenka Mastešová.

Ve společnosti Golden Gate, která se zabývá prodejem drahých kovů, dávají zaměstnancům oblečení, knihy nebo vzdělávací a zážitkové poukazy. VIP osoby či akcionáři od společnosti dostávají víno nebo značková pera.

Firemní dárek je marketingový nástroj, který může o vás a vaší společnosti hodně vypovědět. Pokud jste kreativní, můžete vybočit z řady a uspět tak, že se o vás bude mluvit třeba až za hranicemi naší země. Pokud sázíte na jistotu, nechte si propisku osadit logem.

Související