Auta byla jeho vášní od raného dětství. Ve dvaceti letech zakládal český Jaguar Club, dnes patří mezi největší odborníky na britská auta v Evropě. Nákupy s ním konzultují i přední čeští byznysmeni. Zaměřuje se hlavně na vzácné vozy, často první vyrobené kusy jednotlivých modelů. Mezi nejvzácnější exempláře sbírky Filipa Turka patří Aston Martin Lagonda, Chrysler Imperial Le Baron po gabonském diktátorovi Omaru Bongovi, první vyrobený Rolls-Royce Camargue či prototyp Aston Martin DB7, který je nejstarším dochovaným Aston Martinem s dvanáctiválcem. Nebo také první sériově vyrobený Jaguar XJR-S.

HN: Jak jste se dostal ke sbírání raritních a investičních vozů?

Vášeň k autům mě držela již od dětství. Už od sedmi jsem hltal knížky o autech, ve 14 jsem měl první auto a ve dvaceti jsem zakládal český Jaguar Club a tím jsem se dostal k zajímavým autům a kontaktům. Ta investiční část přišla až později. kdy mi došlo, že nechci být ani právník nebo politolog, což jsem tehdy studoval, ale chci se naplno věnovat byznysu s auty. To bylo v době, kdy všichni okolo říkali, že auto je nejhorší investice. Ale já věděl, že to vůbec není pravda a už v roce 2006 jsem měl přednášky o tom, že auto je nejlepší investice na světě. A těch pár lidí, kteří mi to tehdy uvěřili, udělali třeba osmi nebo i desetinásobky původních investic u těch konkrétních aut na doporučení. Tehdy byly ceny skutečně nízko.

HN: A nyní? Auta byla vyhodnocena jako nejziskovější alternativní investice uplynulých deseti let podle Knight Frank Luxury indexu.

To co se stalo s cenami od roku 2012 je něco, co se už v historii několikrát opakovalo. Po velkém růstu přichází pozvolný pokles cen, což se už dnes u těch masovějších modelů dá opět pozorovat. Jasně je to vidět na Ferrari, kterým se podařilo lidi přesvědčit, že nárůsty se týkají všech modelů, což samozřejmě není pravda, Je třeba najít individuální vzácné auto, zjistit jeho historii, propočítat náklady na údržbu, kolik lidí by jej mohlo někdy chtít. Třeba předválečná auta jsou velmi špatně likvidní, už je prostě nikdo moc nechce. 

Filip Turek (32)

Na střední umělecké škole vystudoval design, poté získal bakalářský titul z obchodního práva. Ve dvaceti letech zakládal český Jaguar Club, jehož je prezidentem, a investicím do vzácných automobilů se poté začal věnovat naplno. Ve sbírce měl i 80 aut, nyní jich je kolem dvaceti. Hodnota se pohybuje ve vyšších desítkách milionů korun.

HN: Poptávka a vkus kupujících se tedy mění, jak postupně do produktivního věku s patřičnými finančními možnostmi dorůstají nové generace, které od mládí s ní zase o jiných vozech?

Přesně, záleží hodně na tom, co měl ten člověk jako dítě na plakátu nad postelí. Ono je to vidět i na vzrůstajících investicích do youngtimerů, jak to zase baví další generaci. Myslím si, že často právě dobře zvolený youngtimer může být procentuálně lepší investice, než už nyní předražené Ferrari. Jak říkal Warren Buffett: „Musíte být chamtiví ve chvíli, kdy ostatní mají strach a mít strach, kdy ostatní jsou chamtiví.“ Tím se řídím celý život. Když Jaguar XJR-S byl prakticky zadarmo a nikdo ho nechtěl, tak já jich měl pár desítek, protože jsem věřil, že má investiční potenciál a to se potvrdilo. Vkus určuje “Stará Evropa” - Británie, Švýcarsko a je teprve následují Američané, Rusové, Číňané. Od nich se pak odvíjí poptávka v Hongkongu a co bude módní dál.

 

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se zájem o investice do aut projevuje v čase.
  • Jaké jsou hlavní nástrahy pro investory a s čím musí počítat, když chtějí auto zhodnotit .
  • Jak si stojí investice do aut oproti alternativním investicím.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se