Tiché soupravy s klimatizací a wi-fi přestanou být doménou rychlíků, ale brzy se začnou objevovat i na kratších tratích v krajích. V Česku odstartoval souboj dopravců o regionální železnice, na něž dosud mají téměř výhradní monopol České dráhy. Podle zjištění HN však více než polovina ze 14 krajů vybere přepravce v soutěži, i když zatím mohou takovou zakázku udělit i bez ní.

Státním Českým drahám vyprší smlouvy s kraji na konci příštího roku.

Nyní podnik do regionů vypravuje drtivou většinu ze svých vlaků: loni to bylo skoro 2,4 milionu z celkového počtu 2,6 milionu spojů. Za rok a půl jich může být výrazně méně.

Regiony tak navazují na trend, který před několika lety začal na dálkových tratích. Po vstupu soukromých dopravců na nich vzrostla kvalita služeb, firmy včetně Českých drah nakupovaly nové vlaky, díky čemuž začalo železnici využívat víc lidí. To si od výběrových řízení teď slibují i kraje.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Kteří soukromí dopravci se chystají jít do soutěží o regionální železnice?
  • Jak se na konkurenci v tendrech připravují České dráhy?
  • Co může být v soutěžích výhoda pro státní firmu?
  • a co naopak může pomoci její soukromé konkurenci?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se