Množství nákladu, který se každoročně v Česku přepraví, roste.

Může za to příznivá ekonomická situace, rostoucí počet projíždějících kamionů ze zahraničí, ale například i kůrovcová kalamita, kvůli které je třeba těžit více dřeva. Jen za loňský rok dopravci v Česku převezli více než 570 milionů tun nákladu. To je zhruba o 120 milionů tun více než před pěti lety.

Naprostou většinu zboží a surovin převážejí po tuzemských silnicích kamiony. Českem jich projíždí 50 tisíc denně a jejich počet nadále roste. "V Evropě plníme roli tranzitní země. Je to dáno tím, že se nacházíme v jejím středu," připomíná mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Má to své výhody − stát každý rok vybere více peněz na mýtě. Loni takto vůbec poprvé do státní kasy přiteklo přes 10 miliard korun. Současně ale sílící kamionová doprava Česku přináší řadu komplikací.

50 tisíc kamionů

křižuje každý den Českou republiku. Jejich počet navíc stále roste.

Některá zdejší města například dosud nemají dostavěné silniční okruhy, takže nemohou kamiony vytlačit na svůj okraj. Příkladem může být Praha, která se letos pokusila prosadit zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun. Narazila ale na ministerstvo dopravy, které spolu s policií zákaz nepovolilo právě do doby, než bude dostavěn vnější okruh okolo metropole.

Kamiony v některých lokalitách výrazně zhoršují kvalitu vzduchu. Například na pražském Spořilově špatné ovzduší už dříve prokázala studie Ústavu experimentální medicíny AV ČR, podle níž koncentrace prachových částic překračuje povolené limity. A to nejen venku, ale i v bytech.

Z kamionů na železnici

Evropská unie si před časem stanovila cíl do roku 2030 převést 30 procent současné silniční nákladní dopravy na vzdálenost delší než 300 kilometrů na železnici či vodu. Do roku 2050 má jít dokonce o 50 procent. EU si od toho slibuje snížení energetické náročnosti nákladní dopravy, a tudíž mimo jiné nižší emise.

Unijní plány se samozřejmě týkají i Česka. Ministerstvo dopravy se chce v následujících letech na rozvoj železniční nákladní dopravy zaměřit. Více začne řešit také přepravu na lodích, jenže ta v Česku nehraje tak významnou roli.

"V současné době připravujeme úpravy některých železničních tratí, které jsou vhodné pro nákladní dopravu tak, aby mohly být využity pro delší nákladní vlaky. V některých úsecích chystáme zvýšení rychlosti, nebo dokonce i postrkovou službu," přibližuje plány ministerstva jeho mluvčí Jakub Stadler.

Roste i zájem o přepravu zboží po kolejích. Česká železniční nákladní doprava zažila letos nejsilnější čtvrtletí od roku 2000, když se po kolejích za první tři měsíce přepravilo 26,9 milionu tun nákladu. To je o 13 procent více než za stejné období loňského roku.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak chce železniční nákladní dopravě pomoci stát.
  • Kudy v Česku povedou evropské nákladní koridory.
  • Kdo jsou největší konkurenti tuzemských kamionových dopravců.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru