Když v některém z obchodů ukládáte nákup do papírové tašky nebo si z pekárny odnášíte bagetu v papírovém sáčku, existuje slušná pravděpodobnost, že používáte jeden z výrobků firmy Litobal. České společnosti sídlící v Moravských Budějovicích, která patří mezi největší výrobce papírových obalů v Česku. Navzdory tvrdé konkurenci se jí podařilo prorazit i v Německu, Francii, Itálii a dalších zemích.

Majitel Litobalu Zdenek Stojánek je typický český "self-made man". V jeho příběhu hraje roli i náhoda a trocha štěstí.

Zároveň by se ale neodehrál bez velké dávky podnikatelovy zarputilosti, nelibosti k prohrám nebo odvahy pouštět se do nových, i když riskantních věcí. A bez vůle posouvat se neustále dál. "Nevydržím dlouho přešlapovat na místě," popisuje svoji životní filozofii Zdenek Stojánek.

Jeho přístup k podnikání vystihuje toto motto vcelku přesně. Právě díky němu se z garážové "manufaktury", kde v začátcích ručně stříhali kartonové obaly, stala jedna z nejúspěšnějších českých firem v oboru.

Úspěch založený v garáži

Procházíme jedním ze tří provozů Litobalu, budovou bývalého supermarketu v Lažínkách nedaleko Moravských Budějovic. Zdenek Stojánek ji nechal rozšířit a přizpůsobit potřebám výroby. Ať už majitel firmy prochází kancelářemi, vzorně uklizeným skladem plným kotoučů papíru vyrovnaných do sloupců impozantní výšky, nebo mezi stroji chrlícími po stovkách papírové sáčky na pečivo, s každým zaměstnancem prohodí pár slov, pozdraví, vtipkuje.

Na první pohled podmračený muž je tu evidentně ve svém živlu. "Kolem budovy jsme nechali udělat zahradu, to jinde neuvidíte. Máme tu i hmyzí hotely," ukazuje ven otevřenými vraty u nákladní plošiny.

Vkusně opravená budova obklopená zelení, moderní sklad i hala s několika výrobními linkami, které dnes jedou v třísměnném provozu, jsou působivé.

Dojem dělají prý i na zákazníky. Někteří totiž ještě před podpisem smlouvy chtějí vidět, kde se obaly na jejich výrobky budou tvořit. Když zjistí, jakou péči tu věnují i samotnému prostředí ve firmě, může to být jeden z faktorů při rozhodování.

V zasedací místnosti nám Zdenek Stojánek vypráví o své amatérské hokejové kariéře: o tom, jak si u vedení města "vydupal" výstavbu zimního stadionu, kolik času věnuje místnímu hokejovému klubu, který vlastní. Hokej je vedle byznysu jeho druhá vášeň.

Přesto nyní nahlas přemítá, že s ním asi brzo skončí. "Už jsem upozornil starostu, aby nepočítal, že to budu dělat navěky. Ne že bych hokej přestal mít rád. Už ale nemám tolik sil a jasný smysl. Hůř a hůř se přesvědčuji, abych začal novou sezonu," vysvětluje majitel moravskobudějovických Žihadel.

Naopak v byznysu plánuje ještě pár let vydržet. Jak začal příběh jedné z největších českých firem vyrábějících papírové obaly? Stejně jako tomu bylo i v případě mnoha jiných úspěšných podnikatelů, kteří se do byznysu pustili na začátku 90. let, Zdenek Stojánek se prosadil v úplně jiném oboru, než jaký vystudoval. Je totiž absolventem zemědělské univerzity v Brně se zaměřením na mechanizaci. Po jejím dokončení na sklonku minulého režimu byl zaměstnaný v kanceláři jedné místní zámečnické firmy.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.