Přepravní společnost MD logistika stále hledá desítky řidičů do svých kamionů. Kvůli nedostatku zaměstnanců musí některé zakázky odmítat. V prosinci 2016 se proto firma přihlásila do Režimu Ukrajina, který podnikatelům usnadňuje dovoz Ukrajinců.

Z původně vytipovaných zaměstnanců jich ve firmě pracuje jen desetina. "Polovina uchazečů v něčem nesplňuje naše požadavky, které původně uváděli, že splňují," říká ředitel společnosti Robert Kuchar. Další chtěli zase dostávat peníze načerno.

Se svými ukrajinskými řidiči je však spokojen a přemýšlí, jak je dostat z ubytoven do soukromých bytů, aby si do Česka přivedli rodinu a usadili se zde.

Jak na vás dopadl aktuální problém nedostatku pracovníků?

Řidič kamionu je nedostatkové zboží. Dříve jsme měli náhradu za ty lidi, kteří si chtěli zrovna vzít dovolenou nebo byli nemocní. Auta jsme tak měli pořád vytížená. Dnes nám k tomu chybí deset až třicet řidičů. Navíc nám chybí asi pět řidičů k tomu, abychom měli vůbec obsazené všechny naše kamiony.

Jak dlouho už tento stav trvá?

Pereme se s tím už tři roky. Proto jsme do Režimu Ukrajina šli. Protože český řidič je nedostatkové zboží. Fluktuace řidičů je obrovská.

Zapracujete si řidiče, který odešel z jiné firmy, on to u vás vyzkouší, jestli to je lepší než někde jinde, a většinou po třech měsících v rámci zkušební doby odchází jinam. Máme informaci, že takoví lidé pak fluktuují po firmách.

Promítlo se to i na hospodářských výsledcích firmy?

Promítlo se to hlavně z důvodu, že nemůžeme růst. My dnes v období konjunktury máme obrovskou poptávku nových zakázek a musíme je odmítat, protože je nejsme schopni zajistit. Než abychom šli do rizika, že vezmeme zakázku a pak ji nezvládneme, tak ji musíme odmítnout.

Jak funguje celý proces získávání zaměstnanců z Ukrajiny?

Na nalézání uchazečů používáme několik agentur, které jsou přímo na Ukrajině. My jim dáme zadání, informace o naší společnosti a naše požadavky na řidiče a agentury nám pak vyhledají uchazeče. V okamžiku, kdy je najdou, vyplní pro nás dokumenty a my si komunikaci s uchazečem přebíráme. To znamená, že s nimi přes Skype voláme a domlouváme se. Buď to skončí tak, že zjistíme, že to pro nás není ten správný uchazeč, nebo – pokud je – mu v ruštině pošleme návrh smlouvy a zajistíme všechny věci potřebné k tomu, aby získal pracovní vízum.

Ze 150 původně vytipovaných pracovníků máte aktuálně 15 řidičů. Jak pohovory probíhají, že je síto takhle drsné?

Kulantně řečeno, papír snese všechno. Na Ukrajině je obrovský potenciál. Na druhou stranu spousta lidí si myslí, že napíší, že všechno splňují, a my si to neprověříme. My si ale začneme opravdu detailně prověřovat, jestli má řidičský průkaz oprávnění C, jestli má řidičskou kartu, jestli jezdil v kamionu nebo jestli je zdravotně způsobilý. Protože naše práce není úplně jednoduchá. Na základě těchto dotazů a pohovorů pak zjistíme, že asi 50 procent uchazečů v něčem nesplňuje naše požadavky, které původně uváděli, že splňují.

Občas nás řidiči odmítají, protože nesplňujeme jejich platové požadavky. Dnes plat řidiče roste obrovským způsobem.

I tihle ukrajinští řidiči vědí, jak to na trhu práce funguje. Zajímá je, co dostanou oficiálně na výplatnici a co jim zůstane. A my nejsme firma, která by platila něco načerno.

Původně jste měli dvacet řidičů z Ukrajiny. Proč od vás těch pět odešlo?

Tři z nich řekli, že ta práce je tak těžká, že to nechtějí dělat, i přesto, že jsme jim vysvětlovali, jak to u nás chodí. Další dva se vrátili zpátky na Ukrajinu z rodinných důvodů.

Kde jsou vaši ukrajinští řidiči ubytovaní?

Máme v našem areálu v Dašicích ubytovnu, takže tam teď bydlí. Snažíme se jim hledat privátní ubytování tak, abychom je motivovali, aby tu zůstali déle než ty dva roky. Aby si sem třeba přivedli rodinu a žili tu. Pro nás by se tak stali plnohodnotnými zaměstnanci.

Nezaznamenal jste zatím ani to, že by s nimi byli v obci nějaké problémy?

My se je snažíme vytěžovat tak, aby pracovali. To znamená, že víc než polovina z nich jezdí zahraniční přepravy, a když se vrací zpátky, tak jsem nezaznamenal jediný problém.

Už dva z těchto řidičů projevili zájem bydlet privátně v Pardubicích, takže se je takto snažíme integrovat.