U toku dolního Labe v Ústeckém kraji se už několik dekád shlukuje tuzemská výroba nákladních lodí. Na hladinu českého veletoku se letos po několikaleté krizi znovu spouští tankery. Ty jsou následně po řekách taženy remorkéry nejčastěji přes Hamburk do Nizozemska.

Společnost České loděnice letos v březnu spustila ve svých děčínských docích 90metrový tanker Zostera. Ten bude podle statutárního ředitele Českých loděnic Petra Honzajka sloužit k přepravě ropy po evropských vnitrozemských vodních cestách.

"Z naší strany krize končí. Podstatou je nemít jednoho nebo dva zákazníky," říká Honzajk. Zatím má firma hlavního obchodního partnera z Nizozemska.

14,3 milionu

korun činila v loňském roce provozní ztráta Českých loděnic. Dnes mají podle statutárního ředitele Petra Honzajka hospodaření vyrovnané.

Loďařská společnost Kooiman Marine Group, která si tanker koupila, má u Českých loděnic objednány další dvě plavidla. Jednou je 86 metrů dlouhý sací bagr a druhou 76metrová loď na skladování zemního plynu. Ceny lodí se pohybují v desítkách milionů korun.

Tyto lodě by měly být dostavěny a spuštěny na vodu do konce letních prázdnin. Firma má dále podepsanou zakázku na stavbu tlačného remorkéru.

Společnost u velkých lodí vyrábí pouze kaska, tedy trupy, které se následně v Nizozemsku doplní o motor, elektrosystémy a další potřebné technologie. "V tuhle chvíli bychom se chtěli zaměřit na kvalitní výrobu kasek. Budoucnost ukáže, jestli budeme schopni zařídit celou loď včetně veškerého vybavení," uvádí Honzajk.

Poslední loď společnost dodala zákazníkovi před pěti lety. Od té doby se zabývala převážně opravami nebo výrobou pontonů.

Už od roku 2009 se však v Děčíně potýkají s krizí, jež postihla celé odvětví. České loděnice musely propustit většinu zaměstnanců. Z téměř 200 se jejich počty ztenčily zhruba na 30. Výsledky společnosti se dlouhodobě pohybovaly v červených číslech. Dnes však firma díky novým zakázkám opět zaměstnává okolo 150 lidí.

Několikrát také změnila vlastníky. V roce 2011 se spojila s mělnickými doky Nova Shipbuilding. K současnému vzestupu jí významně pomohli i noví investoři, kteří firmu koupili v loňském roce. Firma se kvůli finančním výsledkům potýkala s problémy v jednání s bankami. "Tím, že historicky firma neměla příliš dobré hospodářské výsledky, tak s námi banky nechtěly spolupracovat. Muselo se to financovat z vlastních zdrojů," říká Honzajk.

Děčínská společnost není jediná, která od letoška znovu ožívá. Lovosický Barkmet minulý měsíc rovněž dokončil výrobu tankeru o délce více než sto metrů a hlásí i další velké zakázky. Také Barkmet byl od roku 2012 několik let za sebou ve ztrátě.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru