Posilování centrální moci v Číně může podpořit investice, říká Medha Samantová, která sleduje asijské akciové trhy z pozice investiční ředitelky v hongkongské pobočce Fidelity International. Fidelity je mezinárodním správcem peněz. Firma se pro více než 2,2 milionu klientů stará o majetek ve výši 430 miliard dolarů.

Podle Samantové znamená větší moc v rukou prezidenta Si Ťin-pchinga faktor napomáhající stabilitě a vládním reformám. Posílí také hospodářská iniciativa One Belt, One Road, tedy Si Ťin-pchingův projekt známý také jako Nová hedvábná stezka. V jejím rámci Čína vstupuje na strategické trhy zemí Asie, Afriky a Evropy jako stavitel a investor.

HN: Existuje pro tyto investice konkrétní časový rámec?

Belt and Road se dotýká až šedesáti zemí, což je obrovské. V peněžním vyjádření se v první fázi bavíme asi o 200 miliardách dolarů.

Medha Samantová

◼ Studovala ekonomiku, statistiku a finance na univerzitě v Bombaji. Prošla asijskými investičními divizemi společností Prudential a ABN Amro.
◼ V současnosti je už osmým rokem v hongkongské kanceláři Fidelity International – ve funkci investiční ředitelky pro akcie regionu Asie a Pacifiku.

Čína neuvažuje v horizontu desetiletí, uvažuje v širším časovém rámci. Když půjdete do čínské historie, zjistíte, že tamní myšlení i vedení země vždy vnímalo Čínu jako civilizaci: jsme tu, abychom budovali naši civilizaci. Takže také investice, o kterých mluvíme, budou dlouhodobé a velmi strategické.

Nedávno jsem četla o západním novináři, který si v nějakém méně známém městě v Číně zašel do bufetu a všiml si, že tam přicházejí Afričané, kteří si všichni objednávají v mandarínštině. Jde o vysokoškolské studenty. Po chvilce se dozvěděl, že jde o výměnný program pro různé země. Čínská vláda hradí výuku, náklady na bydlení, dokonce z toho studenti i něco málo posílají domů. Jedinou podmínkou je, že se naučíte jazyk. Takhle Čína přemýšlí: investuje, staví, přiváží studenty. Ti získají kvalifikaci, pochopí kulturu a naučí se jazyk. Doma se pak třeba dostanou do státních funkcí nebo do firem. To se může v budoucnosti hodit, až budete investovat a hledat lidi, kteří mluví vaším jazykem. Takhle se buduje síť. Toto se děje na mnoha místech.

HN: Jakou roli hrají v těchto iniciativách soukromé společnosti? Nebo se to realizuje hlavně prostřednictvím státních firem?

Čína také využívá soukromé společnosti, ale i všechny ostatní investiční nástroje. Realitou však je, že už z té první fáze projektu Belt and Road profitovaly třeba soukromé malajsijské společnosti. Samozřejmě to bude složitá cesta, je to obrovská země. Ale totéž jsme si mohli myslet o jejich urbanizaci. Uplynulo 30 let, přišly reformy, země se modernizuje. Ano, existují města duchů, krachy realitních společností. Existují "zombie společnosti", které nemají skutečný odbyt a představují riziko. Musíte si dobře rozmyslet, s kým do byznysu jdete.

HN: Může se investor vůbec spoléhat na oficiální statistiky a vládní údaje?

Je důležitější mluvit s firmami na místě a získávat informace z první ruky. Soukromému sektoru v Číně se daří. Když vidíte kupní sílu čínských peněz v cizině, je to evidentní. Existují také velmi úspěšné státní podniky, které začínají fungovat celkem efektivně. A protože mají výhodu velkého trhu, dokázaly ovládnout svět v odvětvích, ve kterých působí.

HN: Můžete uvést konkrétní příklad?

Jsou to třeba firmy v technologickém odvětví. Tam je vidět vzestup dokonce určitých domácích byznysových modelů. Také podniky vyrábějící telefony, například Huawei − v roce 2010 byla průměrná prodejní cena za telefon 200 dolarů. Prodávali 1,8 až dva miliony kusů ročně. Loni průměrná prodejní cena už činila 700 dolarů a dodali na trh 115 milionů kusů.

Protože Indové například hodně používali kanadskou značku Blackberry a jsou citliví na cenu, šli pak do korejského Samsungu. Korejci zkrátka udělali dobře, že měli nižší ceny oproti Applu. Ale dnes se v Indii rozhlédnete a všichni mají čínské smartphony s podobnými aplikacemi za zlomek ceny.

Huawei je známá značka, ale na čínském trhu existuje mnoho dalších, o kterých svět ani neví.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak si vedou čínské firmy v oblasti umělé inteligence.
  • Jaká je kvalita řízení a jak budou do vývoje zasahovat demografické změny.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se