Pro dvojku na českém nábytkářském trhu to byl půlrok plný nejistoty. Kolovaly zvěsti o tom, že se jí nedaří a bude propouštět. Tuzemská pobočka společnosti Kika doplácela na problémy, do nichž se dostal bývalý jihoafrický vlastník Steinhoff. Odkryté nesrovnalosti v účetnictví srazily akcie na frankfurtské burze o 90 procent a dodavatelé začali být nervózní. Nestabilita však skončila. Řetězec Kika před pár týdny koupil jeden z největších majitelů nemovitostí, developerů a maloobchodníků v Evropě − rakouská skupina Signa. A ta se zřejmě nespokojí pouze se současnou nabídkou nábytku a doplňků.

Zdejší Kika na celé situaci podle slov svého šéfa Jakuba Střeštíka vydělá. "Nabídneme ještě víc rychloobrátkové zboží s vyššími maržemi," nastiňuje. Českou a slovenskou pobočku Kika řídí sedm let, od letoška mu přibylo ještě Rumunsko. Pod jeho vedením obchody loni utržily 3,6 miliardy korun. Přesto přiznává, že posledních šest měsíců bylo v jeho kariéře nejtěžších.

HN: Co říkáte na změnu majitele?

Samozřejmě jsem rád. Nastane období stability, což je důležité hlavně pro naše zaměstnance. Steinhoff byl naštěstí majitelem, který nezasahoval do naší každodenní činnosti. Zemětřesení, které u něj nastalo, se ale samozřejmě promítlo i na dceřiné společnosti. Doufám, že se změnou majitele nadejde období klidu.

Jakub Střeštík (41)

◼ Po střední škole odjel pracovat do Izraele, později začal provozovat ve Velké Británii menší síť restaurací.

◼ V minulosti působil jako manažer u několika firem. Patří mezi ně síť rychlého občerstvení KFC či prodejce spotřební elektroniky NAY. Střeštík také otevíral dveře do východní Evropy kavárenskému řetězci Starbucks.

◼ Od roku 2011 je generálním ředitelem Kika Nábytek pro Česko a Slovensko. Od ledna 2018 navíc šéfuje i Kika v Rumunsku. Titul MBA získal na škole CEMI.

HN: Takže přiznáváte, že jste prošli obdobím nestability?

No, naše konkurence se snažila vytvořit minimálně pocit nestability. Je těžké, když vám někdo chodí po prodejnách a zaměstnancům vypráví, že firma krachuje, nedostanou výplatu a mají přejít k nim.

HN: To se dělo?

Denně. Byl to jeden konkrétní konkurent, ale nebudu ho jmenovat. Musel jsem odrážet jeho nájezdy, protože se mi snažil vyzobávat nejlepší zaměstnance. Volal nám na centrálu a přemlouval pracovníky, ať k němu přejdou. Hodně času jsem strávil na pobočkách po celé republice a vysvětloval lidem, co se ve firmě děje. Trh je v situaci, že se klidně mohli rozprchnout a za pět minut by měli místo jinde. Odešlo jich ale jen minimum, téměř nikdo. Máme velmi loajální zaměstnance.

HN: Jak se vám firma v té době řídila?

Nebylo jednoduché číst v českých i zahraničních novinách, že máme problémy a nikdo neví, co bude. Výhodou bylo, že máme tradici a dobré jméno a zákazníkům jsme nemuseli nic dokazovat. Pro mě bylo hlavní udržet práci pro tisíc zaměstnanců, což znamená tisíc nájmů nebo hypoték. Společnost jsem chtěl zachovat stabilní, růstovou a ziskovou. Cítil jsem zodpovědnost.

HN: Asi to musel být pořádný tlak.

Je složité, když byznys vedete na denní bázi a někde se stanovují věci, které nemůžete ovlivnit. Působí to negativně. Nemáte páky na změnu. Tlak se projevoval hlavně mezi vlastníky, dodavateli a mnou. Pro zaměstnance jsem vše filtroval. A to se dařilo. Takže když se mě teď někdo zeptá, jak se vede firmě Kika v Čechách, odpovídám: výborně. Stále ale mám starosti, protože denně musím vyjednávat s padesáti dodavateli, jestli nám zboží prodají, nebo ne.

HN: V čem jste měli nesoulad s předchozími majiteli?

Nebyly to přímo naše nesoulady. Šlo o to, že banky, které byly věřiteli skupiny Steinhoff, snižovaly úvěry. Některé plánované investice jsme nemohli uskutečnit. Bylo tady vnitřní pnutí.

HN: Nemáte půjčené žádné peníze u českých bank. Ale přesto, byly vůči vám opatrné?

Banky se bály obchodování se Steinhoffem. Ty, u nichž máme účty a ze kterých chodí výplaty, nám občas zavolaly a zeptaly se na situaci. Mnohem větší nervozita nastala u některých dodavatelů ze zahraničí. Naštěstí se dlouhodobě snažíme firmu budovat na spolupráci s lokálními dodavateli. Ti byli trpěliví a loajální, přesto i oni byli nervózní. Díky tomu, že jsme v historii firmy platili vždy včas, nás ale podrželi.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru