Praxe, kdy lidé před prodejem svého auta stočí tachometr až o stovky tisíc najetých kilometrů, je v Česku velmi rozšířená − s klesajícím počtem ujetých kilometrů roste cena vozu. Problém nyní v Česku začínají řešit jak policisté, tak politici. Na podvodníky zvyšují tlak rozsáhlou kontrolou vozů i novým zákonem.

Každý třetí tuzemský automobil tak má na tachometru méně kilometrů, než kolik ve skutečnosti ujel. U aut z dovozu má stočený tachometr dokonce každé druhé. Podobné to je i v ostatních zemích, Evropský parlament odhaduje celkovou ekonomickou škodu způsobenou manipulací s tachometry až na 9,6 miliardy eur.

Středočeská policie rozjela kontrolu aut v běžném provozu, u kterých má podezření na stočený tachometr. Z tisícovky vytipovaných vozů jich 400 mělo najeto více, než ukazovalo počítadlo kilometrů. Policisté využili údajů firmy Cebia, která prověřuje historii vozidel. V databázi jich má asi šest milionů.

Boj s podvody

Policie má volnější ruce

◼ Policisté se na stočené tachometry zaměřili také proto, že se jim podařilo vyřešit jiný problém – krádeže aut. "V současné době se dá říci, že problém legalizovaných odcizených vozidel, která byla přihlašována v Česku, je minimální a uvolnily se nám ruce na rozjetí další akce," říká mluvčí Chalupa.

◼ Ještě v roce 2012 bylo v Česku ukradeno přes deset tisíc aut, loni jejich počet klesl na 3594 vozů.

Inspirace Belgií

◼ V Belgii fungují přísnější a častější kontroly tachometrů přes deset let. Počet podvodů se od té doby snížil asi čtyřicetinásobně.

◼ Podobný systém by poslanci rádi zavedli i u nás. Na novém zákoně začnou pracovat na podzim.

 

400 aut

z první tisícovky kontrolovaných vozů mělo stočený tachometr.

"Vnímali jsme tento stav jako alarmující, proto jsme přišli s touto iniciativou. Nebyla to jednorázová akce, spolupráce s Cebií bude i nadále pokračovat," říká Zdeněk Chalupa, mluvčí středočeské policie. Na rozsáhlou kontrolu stočených tachometrů se policii uvolnily ruce po tom, co výrazně snížila počet krádeží aut.

Kontrola se zaměřuje hlavně na auta, která delší dobu nezměnila majitele. "Pro takové lidi bude velmi těžké tvrdit, že se změnou stavu tachometru neměli nic společného," myslí si Karolína Topolová, generální ředitelka autobazaru AAA Auto.

Topolová snahu policie vítá. "Určitě je to přínosná iniciativa, která by měla odhalit konkrétní pachatele," dodává. Bazarů se kontroly zatím příliš nedotknou, pro policii je jednodušší prokázat vinu člověku, který vůz prodává sám. "Tam je to dokazování nejsnadnější. U bazarů je složitější prokázat, jestli tachometr stočil původní majitel, nebo až někdo v bazaru," tvrdí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.