Americký výrobce elektromobilů Tesla zvýšil ceny svých vozů Model X a Model S na čínském trhu zhruba o 20 procent. Stal se tak v odvětví prvním, kdo na největším automobilovém trhu světa reagoval na eskalaci obchodního napětí mezi USA a Čínou, napsala agentura Reuters.

Spojené státy začaly 6. července uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz čínského zboží v hodnotě 34 miliard dolarů (v přepočtu 751 miliard korun) ročně a Čína okamžitě reagovala protiopatřením ve stejném rozsahu. Její 25procentní clo platí kromě jiného i na produkci automobilového průmyslu.

Tesla ceny zvýšila o víkendu. Na svých webových stránkách uvedla, že základní verze sedanu Model S nyní stojí kolem 849 900 jüanů (2,8 milionu korun), zatímco v květnu přišla na 710 579 jüanů. Cena SUV Model X vystoupila ze 775 579 na 927 200 jüanů. Tato auta jsou tak nyní zhruba o 70 procent dražší než v USA.

14,8 tis. vozů

prodala Tesla v Číně v loňském roce. Šlo zhruba o tři procenta na místním trhu s elektromobily.

53,3 tis. vozů

vyrobila Tesla během druhého čtvrtletí letošního roku. Oproti předchozímu kvartálu to byl nárůst o 55 procent.

Pro firmu, která podle analytiků "utrácí jak divá" a snaží se dostat do zisku, je přitom Čína stěžejním trhem. Tržby v této zemi se loni podílely na celkových příjmech firmy zhruba 17 procenty. V květnu automobilka snížila cenu Modelu X až o 14 tisíc dolarů, když Peking oznámil, že pro většinu aut sníží od 1. července dovozní cla z 25 na 15 procent. Nejnovější odvetná cla však znamenají, že dovozci budou muset zaplatit celkově 40procentní clo ze všech automobilů vyráběných v USA, které v Číně prodávají.

Zvýšení cen by mohly oznámit i další automobilky. Například německá BMW nedávno konstatovala, že není s to nová cla plně vstřebat, zatímco Daimler sdělil, že "usiluje o udržení konkurenční pozice" na čínském trhu. Obě firmy tam dovážejí auta ze závodů v USA. Americká automobilka Ford zase oznámila, že prozatím ceny dovážených automobilů zvyšovat nebude.

Odbourat celní bariéry by Tesle pomohla vlastní továrna v Číně. Elon Musk včera podepsal se šang­hajskými úřady dohodu, která mu umožní otevřít montážní závod s roční kapacitou 500 tisíc automobilů. O otevření továrny v zemi jedná Tesla už delší dobu, aby si upevnila pozici v zemi, která je po USA jejím druhým největším trhem.

Čínská vláda nedávno oznámila, že zahraničním automobilkám umožní mít v zemi továrnu ryze ve svém vlastnictví. Až dosud zahraničním automobilkám povolovala vyrábět na svém území jen v rámci společných podniků s domácími partnery.

Automobilka Tesla v první polovině letošního roku vyrobila ve své jediné továrně v kalifornském Fremontu 88 tisíc elektromobilů. Oznámila také, že se jí v posledním týdnu druhého čtvrtletí podařilo vyrobit přes 5000 vozů Model 3, který má Teslu posunout k masovější produkci. Cíl vyrobit letos půl milionu aut, který Musk vyhlásil v květnu 2016, se ale ukazuje jako nereálný.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru