Po včerejším zasedání vlády získaly konečně řešení zdlouhavé anabáze okolo umístění hlavního nádraží v Brně jasnější obrysy. V roce 2020 by se mělo začít stavět na odsunuté lokalitě jižně od současné polohy na břehu řeky Svratky, zhruba kilometr od současného umístění pod Petrovem. Stavba včetně přesunutí nádraží má trvat nanejvýš sedm let a investice by měla stát podle ministra dopravy Dana Ťoka 43,1 miliardy korun.

"Plníme usnesení vlád z let 2002 a 2015, které již rozhodly o přesunu brněnského železničního uzlu. Navíc je na tom shoda města Brna a Jihomoravského kraje," řekl po jednání vlády Ťok, jehož resort vládě předložil informace o dalším postupu.

Brněnské zastupitelstvo však souhlasilo s odsunem nádraží z jeho dnešní polohy pouze pod podmínkou, že bude současně zahájena také výstavba dráhy, takzvaného severojižního kolejového diametru, která by měla částečně vést pod zemí.

Jaké jsou možnosti

U řeky

Přesun nádraží asi o kilometr jižněji je nejpravděpodobnější variantou. Už od roku 1994 je na ni připraven územní plán Brna, proto je možné začít se stavbou už v roce 2020.

Pod Petrovem

Podle zastánců stávající lokality by měla být postavena na stejném místě rozlehlejší budova. Její umístění v centru města je podle nich z hlediska dostupnosti stěžejní.

Podzemní dráha

Severojižní kolejový diametr, zvaný brněnské metro, by měl dopravit cestující z centra města na nové nádraží u řeky. Ministerstvo dopravy však nepočítá s jeho souběžnou výstavbou, což někteří brněnští radní kritizují.

43,1 miliardy

korun by měla stát výstavba nového brněnského hlavního nádraží u řeky Svratky. S dalšími 20 miliardami se v budoucnu počítá na vysokorychlostní tratě.

"Brněnské metro", jak se diametru přezdívá, by mělo propojit město ze severu na jih, ale také ho spojit s některými přilehlými městy. Vedl by ze severu od Tišnova až k Slavkovu, ležícímu východně od Brna. Jeho hlavním přínosem ve spojitosti s železniční otázkou by bylo především zajištění, aby hlavní nádraží bylo pro cestující v nové lokalitě jednoduše dostupné i z centra, kde je umístěno dnes.

"Lidé by se z odsunutého a na odsunuté nádraží pomocí městské hromadné dopravy nedostali," říká náměstek primátora Matěj Hollan z hnutí Žít Brno. Podle vypracovaných studií na to nemá MHD dostatečné kapacity. Na Hollanův návrh svolá v této otázce brněnská rada příští týden v úterý mimořádnou schůzi. Potvrdil to i primátorův náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL), podle nějž je potřeba vypracovat text, který město ministerstvu dopravy zašle.

V článku se dále dozvíte

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.