Průmyslový design z Česka slaví úspěchy v zahraničí. Tuzemské firmy se prosazují i při udělování prestižních cen Red Dot Award, které se v oboru považují za obdobu filmových Oscarů. Od roku 2010 získalo "červený puntík" už 81 výrobků českých firem.

Na včerejším slavnostním večeru v budově opery v německém Essenu jich ocenění za rok 2018 převzalo dalších sedm.

Mezi nejúspěšnější české firmy v soutěži opakovaně patří mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která v Essenu převzala ocenění za design nového vozu Škoda Karoq. Ten se vytvářel čtyři roky a jeho výroba začala loni v létě. Vůbec nejvíce ocenění zatím získal výrobce kuchyňského nádobí Tescoma, který jich má dohromady patnáct.

Prestižní cena

"Z každoročních přibližně šesti tisíc přihlášených jen zhruba jedno procento získá nejvyšší ocenění. Proto má cena velkou váhu," vysvětluje Veronika Pařízková, šéfredaktorka oborového webu Czechdesign. Podle ní je soutěž Red Dot Award také díky šikovnému PR hodně vidět, což je pro firmy zásadní. Zákazníci si zároveň ocenění automaticky spojují s kvalitou.

S tím souhlasí Jan Juza, který řídí marketing výrobce nábytku Ton. "Je to potvrzení toho, že se vývoj podařil. Nehodnotí se jen kvalitní design, ale také inovace, ergonomie a užití produktu," uvádí Juza.

Red DOT Award

Čeští účastníci

◼ Do letošního ročníku Red Dot Award, jež se uděluje od roku 1955, se přihlásilo přes 6300 produktů z 59 zemí. Prestižní mezinárodní cenu uděluje Design centrum Severního Porýní-Vestfálska.

Ceny 2018

◼ Od roku 2010 získalo "červený puntík" za design 81 výrobků českých firem.
◼ Nejvíce cen má výrobce kuchyňského nádobí Tescoma (15), automobilka Škoda Auto (11) a výrobce nábytku Ton (6).

 

Za rok 2018 ocenění na galavečeru v německém Essenu získaly firmy:
◼ Ton (křeslo Alba)
◼ Tescoma (konvice President)
◼ Ravak (umyvadla Moon)
◼ Usspa (kryt vířivek ACS)
◼ Holík International (ochranné rukavice)

◼ Škoda Auto (model SUV Karoq)
◼ ROMbv (měřič kouře)

Firma z Bystřice pod Hostýnem letos v Essenu získala ocenění za křeslo Alba, které minulý rok představila na veletrhu Salone del Mobile v Miláně. Součástí kolekce je rovněž židle a lounge křeslo, které navrhl italský designér Alexander Gufler.

Podle Jana Juzy přispěla ocenění Red Dot, jichž už má společnost Ton celkem šest, k tomu, že se o značku začalo zajímat více nových zákazníků. "Ocenění může pomoci na trzích, kde značka ještě není tolik známá," dodává Juza za společnost Ton, která prodává skoro tři čtvrtiny svých výrobků na zahraničních trzích.

Výrazný nárůst prodejů po získání ocenění v roce 2016 za design vířivky Lyra potvrzuje jejich výrobce Usspa z Dolní Dobrouče, který tento rok získal již druhý "puntík" za konstrukci automatického krytu vířivky. Společnost Usspa za něj získala také cenu Good Design, která je významem srovnatelná pro americký trh.

Nakopnutí pro malé

Ještě více mohou na získání ocenění Red Dot stavět menší či začínající české firmy. "Je to občas argument, který u nových partnerů zvyšuje důvěru v produkt i naši mladou firmu a vede k většímu procentu nově uzavřených partnerství," tvrdí Petr Procházka, který je zakladatelem a ředitelem brněnského výrobce ponožek Skinners. Jeho "ponožkoboty" předloni zabodovaly na portálu pro začínající podnikatele Kickstarter, kde si je předem objednalo přes deset tisíc lidí. Procházkův projekt tehdy od lidí vybral na rozvoj v přepočtu 16 milionů korun.

"Když nás zahraniční zákazníci jako malou značku objeví a slyší o nás poprvé, mají k mám díky Red Dotu větší důvěru," souhlasí i designérka Anna Marešová, která před dvěma lety uspěla s návrhem kolekce erotických pomůcek její značky Whoop.de.doo, kterou dále úspěšně rozvíjí.

Kromě soutěží jsou ale pro marketing firem důležité také veletrhy. Na milánském Salone del Mobile letos například výrazně uspěla sklářská firma Lasvit. Její šéfdesignér Maxim Velčovský za svoji expozici získal ocenění Milano Design Award 2018.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru