Automobilka Tesla přišla o dalšího vysoce postaveného člověka, když ji tento týden opustil Doug Field. Ten byl až donedávna viceprezidentem zodpovědným za výrobu a v hierarchii firmy založené Elonem Muskem patřil mezi tři nejvýznamnější inženýry.

"Téměř po pěti letech Doug Field odchází z Tesly. Chceme mu tímto poděkovat za odvedenou práci a za vše, co během let pro Teslu udělal," uvedl výrobce elektromobilů začátkem týdne v oznámení pro americkou Komisi pro cenné papíry.

Klíčoví lidé odcházejí

O Fieldově odchodu se začalo spekulovat již v dubnu, kdy se jeho funkce ujal přímo Musk. Stalo se tak krátce poté, co Tesla nesplnila své cíle ohledně produkce vozu Model 3. Ten je oproti předchozím modelům levnější a Musk s ním míří na masovější část trhu. Jeho cena začíná na 35 tisících dolarech. Kupříkladu luxusnější Model S vyjde přibližně na dvojnásobek. Musk chtěl do konce března dosáhnout toho, aby firma vyráběla 500 vozů denně, tedy 2500 týdně, což se nedařilo. Zájem zákazníků je přitom obrovský, a čekací lhůty jsou kvůli tomu značné.

5031 vozů

Modelu 3 vyrobila v posledním týdnu uplynulého čtvrtletí automobilka Tesla. Poprvé tak dosáhla svého pětitisícového cíle. Část vozů přitom vyráběla ve speciálním stanu.

Firma Fieldovo "odsunutí" v dubnu zdůvodnila tím, že došlo pouze k rozdělení kompetencí. O několik týdnů později si vzal Field volno. Tesla však tehdy uvedla, že si jen potřebuje odpočinout a také že chce trávit více času se svou rodinou. Čekalo se, že se po několika týdnech odpočinku vrátí zpět ke své práci. To se však nakonec nestalo.

Automobilka tak přišla o člověka se zkušenostmi z firem Ford (kde šest let působil jako vývojový inženýr), Segway (kde byl hlavním šéfem pro technologie) a Apple, kde mezi lety 2008 a 2013 působil v divizi pro počítače Mac. V rámci svého působení v Tesle prý Field významně zjednodušil výrobu vozu Model 3.

Odchodem Field následoval například Jona McNeilla, někdejšího prezidenta pro globální prodeje a služby, či Matthewa Schwalla, jenž působil jako hlavní osoba zodpovědná za kontakt s úřady pro bezpečnost. Oba taktéž odešli letos.

Schwall zamířil do společnosti Waymo, která v rámci skupiny Alphabet (matky Googlu) vyvíjí samořiditelná auta. McNeill našel uplatnění jako hlavní provozní ředitel alternativní taxislužby Lyft. Ta je jedním z hlavních konkurentů Uberu. McNeill byl mimochodem pověstný tím, že osobně komunikoval s nespokojenými zákazníky Tesly na internetových diskusních fórech.

Doug Field (52)
jarvis_5b3bacc2498e8cf8a7731fb6.jpeg
Tesla v roce 2013 přetáhla Douga Fielda z Applu. Na začátku července ale ve výrobci elektromobilů skončil.
Foto: archiv HN

Donedávna byl Doug Field hlavním inženýrem zodpovědným v automobilce Tesla za výrobu vozů. Ve firmě pracoval celkem pět let. Předtím působil jako vývojový inženýr ve výrobci vozů Ford, ve společnosti Segway, kde hrál klíčovou roli ve vývoji známých vozítek, a také v Applu, kde byl viceprezidentem v divizi zabývající se vývojem a výrobou počítačů Mac.

Kromě těchto dvou letos Teslu opustila například i Celina Mikolajczaková, hlavní inženýrka zodpovědná za vývoj baterií. Tu v lednu přetáhl Uber, kde se nyní podílí na vývoji létajícího vozu. Z dalších jmen stojí za zmínku expert na procesory Jim Keller, jehož nalákal Intel, či bývalá viceprezidentka pro finance Susan Repoová, která našla uplatnění v technologické firmě Topia.

Konečně splněný cíl

Deník Wall Street Journal v této souvislosti uvedl, že za posledních čtyřiadvacet měsíců z Tesly odešlo nejméně 50 viceprezidentů a dalších vysoce postavených osob. Částečně to souvisí s akvizicí společnosti SolarCity, jež se stala součástí Tesly v listopadu 2016. Podle samotného Muska se počtem změn a odchodů firma nijak neliší od jiných velkých korporací.

Z Tesly však přicházejí i příznivější zprávy. Firma oznámila, že se jí v závěru uplynulého čtvrtletí konečně podařilo dosáhnout cíle a vyrobit pět tisíc vozů typu Model 3 v jednom týdnu. Šéf firmy Elon Musk byl nadšený. "Skvělá práce úžasného týmu. Jsem na vás pyšný. Je pro mě čest s vámi pracovat," napsal podnikatel v e-mailu určeném zaměstnancům.

Ohledně schopnosti Tesly vyrábět auta tímto tempem však panuje mezi některými experty skepse. Například analytik banky Morgan Stanley Adam Jonas podle listu Financial Times ve svém komentáři napsal, že pět tisíc kusů vozu Model 3 bude automobilka schopna udržitelným tempem vyrábět nejdříve na začátku roku 2019. "Je velký rozdíl vyrobit pět tisíc kusů v jednom týdnu a vyrábět pět tisíc kusů stabilně týden co týden," uvedl.

Jak upozornil server Bloomberg.com, v závěrech čtvrtletí počty vyrobených aut letí nahoru pravidelně, aby tak firma zlepšila svůj obraz u analytiků a investorů. Průměrný počet vozů Model 3 vyrobených týdně ve druhém čtvrtletí byl bez započtení posledního "pětitisícového" týdne jen necelé dva tisíce.

I přes ztrátové hospodaření Tesly a potíže s dodávkami Modelu 3 se její tržní hodnota blíží 60 miliardám dolarů. Je tak vyšší než v případě Fordu a obdobná jako u General Motors.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru