Havárie kamionu na dálnici D1 pro řidiče prakticky vždy znamená dlouhé postávání v kolonách. A zdaleka to není jen příklad nejvytíženější tuzemské dálnice. Zácpy na českých silnicích trvají zbytečně dlouho a často jsou to i formality, kvůli kterým zůstávají jízdní pruhy hodiny uzavřené. Více než na obnovení plynulosti provozu se podle zákona musí policisté soustředit na ochranu majetku účastníků nehody.

Změnu nyní slibuje ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO). Ten chce upravit zákon tak, aby poté, co se záchranáři postarají o zraněné, policisté a hasiči co nejrychleji ze silnice odstranili nabourané vozy či povalující se zboží, a uvolnili tak silnici pro ostatní. Formality by řešili až následovně.

"Při odstraňování nehody se často na silnicích tvoří hodinové kolony a řidiči musí čekat, než se například z krabic od piva, které se na silnici po nehodě povalují, vyberou všechny nerozbité lahve. Tohle chceme změnit. Je třeba více myslet na řidiče, kteří v koloně ztrácí čas," říká ministr dopravy.

Změnu by uvítali i dopravci. "Už bylo načase se problémem zabývat. Kvůli současnému systému nabírají řidiči kamionů při nehodách obrovská zpoždění," uvádí mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Ťokův plán je zatím v zárodku, a není proto jasné, jak by se ke změně postavily například pojišťovny. Kamiony často převáží zboží v hodnotě desítek milionů korun. Otázkou zůstává třeba to, zda se pojistka bude vztahovat i na zboží, které se poničí až při odklízení ze silnice. Pojišťovny zatím plán ministerstva nekomentují, čekají až na finální znění novely zákona.

Právě kvůli pojišťovnám dnes odstraňování havarovaných vozidel a nákladu ze silnice trvá déle. Poté co se záchranáři postarají o raněné, policie zpravidla musí zaznamenat informace o vozidlech a také o tom, jak k nehodě došlo. Policisté by navíc podle současných pravidel měli odtahování nabouraných automobilů řešit ideálně přímo s jejich vlastníky. Odstranění často zdržuje také čekání na vhodnou odtahovou společnost − každá pojišťovna má nastavenou spolupráci s jinými firmami.

Problém se od ledna 2016 podařilo částečně zlepšit na dálnicích. Díky novele silničního zákona dostalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pravomoc odtahovat havarované vozy, u kterých se čeká na odtah nepřiměřeně dlouhou dobu. I v těchto případech musí policisté splnit požadované formality a jejich vyřízení často trvá dlouho. Česká kancelář pojistitelů dříve varovala, že pokud ŘSD automobil řidiči odtáhne bez vědomí pojišťovny, ta mu nemusí odtah proplatit. A to i přesto, že si za tuto službu v rámci pojistky platí.