Bývalý šéf automobilky Audi Rupert Stadler sedí ve vyšetřovací vazbě už třetí týden. Naděje, že půjde brzy na svobodu, je přitom mizivá. Během výslechů zatím nevysvětlil svoji úlohu v emisním skandálu Volkswagenu. Mluvčí státního zastupitelství jasně řekl, že manažer musí být sdílnější, jinak se z věznice v Augsburgu-Gablingenu jen tak nedostane.

Mnichovský státní zástupce se dohodl se Stadlerovým obhájcem Thilem Pfordtem − jedním z nejzkušenějších Němců pro trestní právo − na harmonogramu dalších výslechů. Rozvržený je na několik týdnů dopředu.

Stadler vyměnil svoji pracovnu za samotku v moderní věznici v pondělí 18. června, kdy ho brzy ráno policisté odvedli z jeho vily nedaleko bavorského Ingolstadtu.

Na příkaz soudkyně putoval do vyšetřovací vazby, aby nemohl mařit vyšetřování skandálu Dieselgate, tedy podvodů s měřením emisí výfukových plynů.

11 milionů

naftových aut koncernu Volkswagen mělo nainstalovaný software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. V roce 2015 to přiznalo vedení koncernu.

První výslech dva dny po zatčení trval skoro celý den a státní zástupce nebyl s výsledkem spokojen. Obviněný byl skoupý na slovo, a na některé otázky dokonce odmítl odpovědět. Ani další výslechy nevnesly do kauzy více světla.

"Už by se to stát nemělo. Musí odpovídat na všechny otázky, chce-li se dostat na svobodu co nejdřív," cituje list Handelsblatt mluvčího státního zastupitelství v
Mnichově.

Předpokládá se, že Stadler, který byl vždy velice sebevědomý a snad se i považoval za "nedotknutelného", si uvědomí svoji tíživou situaci a během dalších výslechů bude otevřenější a vstřícnější. "Vyšetřovací vazba je vždy nepříjemná a pro prominenty dvojnásob," ­dodal mluvčí.

Stadlerův obhájce Pfordte zatím žádnou stížnost proti uvalení vazby na svého mandanta nepodal. Podle listu Süddeutsche Zeitung je obezřetný. Raději vyčká, jaký bude průběh dalších výslechů.

Ve vězení nemá Stadler žádná privilegia. Nosí modrý mundúr jako ostatní vězni a stejně jako oni se stravuje. K výslechu se může dostavit v obleku s kravatou, ale musí o to předem požádat.

Zatímco odstavený šéf Audi stráví za mřížemi nejspíš další týdny či měsíce, na svobodu byl minulé úterý propuštěn jiný topmanažer Volkswagenu − Wolfgang Hatz. V jedné z mnichovských věznic si odbyl devět měsíců vazby.

Do září roku 2015, kdy vyšly ve Spojených státech najevo podvody s měřením emisí naftových motorů Volkswagenu, odpovídal za výzkum a vývoj automobilky Porsche a současně za vývoj motorů v celém koncernu. Patřil do nejužšího okruhu spolupracovníků bývalého šéfa VW Martina Winterkorna a požíval důvěry koncernového patriarchy Ferdinanda Piëcha.

Hatz byl zatčen a umístěn do vyšetřovací vazby ze stejného důvodu jako Stadler − aby nemohl mařit vyšetřování ovlivňováním svědků. Stadler by se měl podle německých médií z jeho případu poučit. Hatz, zatčený loni v září, více než půl roku odmítal spolupracovat s vyšetřovateli a zatvrzele mlčel, což mu vůbec neprospělo. Pak ale začal vypovídat a vrchní zemský soud v Bavorsku ho podmínečně propustil na svobodu. Hatz musel složit kauci tři miliony eur a zavázat se, že nebude kontaktovat nikoho z dalších vyšetřovaných, tím více svědky.

Hatz propuštěný na svobodu nadále popírá, že by o manipulacích s měřením emisí cokoli věděl. Vrchní zemský soud v Mnichově ho obvinění nezprostil. A pokud to bude během dalšího vyšetřování nezbytné, může Hatze znovu poslat do vazby.

Dozorčí rada Audi Sadlerovi pozastavila výkon funkce den po jeho zatčení a vedením představenstva pověřila jednoho z jeho členů − ­Nizozemce Brama Schota. Ten pracuje pro Volkswagen od roku 2011, do představenstva Audi byl povýšen začátkem loňského září a převzal v něm odpovědnost za prodej a marketing.

I když je jenom pověřený vedením, projevuje se jako rázný muž. K překvapení spolupracovníků zahájil PR ofenzivu a rovnou v USA. Rozhodl, že premiéra nového elektrického modelu Audi e-tron se v září odehraje v Kalifornii, nikoli v bruselské továrně Audi, kde s ní 30. srpna počítal Stadler.

Schot změnil jeho rozhodnutí bez ohledu na to, že firma už pozvánky do Bruselu rozeslala. Rozhodl se hodit rukavici americké Tesle Motors přímo na jejím hřišti.