Ve čtvrtek 24. srpna loňského roku odjel Radim Jančura na svou chalupu ve velmi špatné náladě. "Měl jsem depku a tu já často nemívám," vzpomíná v rozhovoru pro HN majitel brněnské skupiny Student Agency na jeden z prázdninových víkendů. V následujících dnech prý vypil několik litrů vína a přemítal, zda se jeho dopravní byznys, jehož symbolem jsou žluté autobusy a značka RegioJet, nezačíná hroutit.

Bylo to jen pár dnů poté, co na český trh vstoupila nadnárodní skupina FlixBus. S agresivními cenami začínajícími na 49 korunách hned v první den FlixBus propojil 17 českých a moravských měst svými zelenými autobusy. A netajil se ambicemi, že chce český trh ovládnout, tak jako se mu to povedlo nejdříve doma v Německu a potom v dalších zemích. Od začátku bylo jasné, že Jančura má co do činění s konkurentem, jakého dosud nepotkal. Však se také FlixBus po pouhých pěti letech podnikání chlubí nejrozsáhlejší evropskou meziměstskou autobusovou sítí, čítá 250 000 spojů denně do 1400 destinací ve 26 zemích.

V alkoholovém opojení ale jihomoravský byznysmen dostal podle svých slov "spásný" nápad a těžkou deku chmur odhodil. "Došel jsem k názoru, že FlixBus lze porazit. Nikoliv však autobusy, ale chytrostí a s pomocí vlaků," uzrály v něm prý tehdy myšlenky, které ale zatím nechce na veřejnosti detailněji rozpitvávat. Nicméně to vysvětluje, proč se Jančura v minulých měsících začal zbavovat některých autobusových spojů a veškeré své naděje teď vkládá do vlakové dopravy. Po necelém roce si je jistý, že zvolená strategie se osvědčuje. A věří, že kapitálově daleko silnějšímu FlixBusu teď může úspěšně vzdorovat "klidně i tisíc let".

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru