Ve čtvrtek 24. srpna loňského roku odjel Radim Jančura na svou chalupu ve velmi špatné náladě. "Měl jsem depku a tu já často nemívám," vzpomíná v rozhovoru pro HN majitel brněnské skupiny Student Agency na jeden z prázdninových víkendů. V následujících dnech prý vypil několik litrů vína a přemítal, zda se jeho dopravní byznys, jehož symbolem jsou žluté autobusy a značka RegioJet, nezačíná hroutit.
Bylo to jen pár dnů poté, co na český trh vstoupila nadnárodní skupina FlixBus. S agresivními cenami začínajícími na 49 korunách hned v první den FlixBus propojil 17 českých a moravských měst svými zelenými autobusy. A netajil se ambicemi, že chce český trh ovládnout, tak jako se mu to povedlo nejdříve doma v Německu a potom v dalších zemích. Od začátku bylo jasné, že Jančura má co do činění s konkurentem, jakého dosud nepotkal. Však se také FlixBus po pouhých pěti letech podnikání chlubí nejrozsáhlejší evropskou meziměstskou autobusovou sítí, čítá 250 000 spojů denně do 1400 destinací ve 26 zemích.
V alkoholovém opojení ale jihomoravský byznysmen dostal podle svých slov "spásný" nápad a těžkou deku chmur odhodil. "Došel jsem k názoru, že FlixBus lze porazit. Nikoliv však autobusy, ale chytrostí a s pomocí vlaků," uzrály v něm prý tehdy myšlenky, které ale zatím nechce na veřejnosti detailněji rozpitvávat. Nicméně to vysvětluje, proč se Jančura v minulých měsících začal zbavovat některých autobusových spojů a veškeré své naděje teď vkládá do vlakové dopravy. Po necelém roce si je jistý, že zvolená strategie se osvědčuje. A věří, že kapitálově daleko silnějšímu FlixBusu teď může úspěšně vzdorovat "klidně i tisíc let".
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?
Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru