Na hongkongské burze právě probíhá letošní celosvětově největší veřejný úpis akcií. Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi chce získat od investorů prodejem nových akcií přibližně šest miliard amerických dolarů. Nalákat je hodlá na rychle rostoucí celosvětové prodeje a budoucí vysoké zisky. Burza by mohla společnost ohodnotit v rozmezí 54 až 70 miliard dolarů.

Xiaomi, ale i další čínští výrobci se v posledních letech stávají stále významnějšími hráči na světovém trhu s mobily. A globální expanze není jen záležitostí telefonů. Například čínské značky spotřebního zboží obecně získávají v Evropě i jinde na světě na oblibě s tím, jak se postupně zbavují nálepky zboží s nízkou kvalitou.

V minulosti nebývaly mobily od čínských výrobců mezi spotřebiteli příliš populární, a to s ohledem na svou horší kvalitu. Zákazníci je nechtěli, i když byly levné. Nyní však je situace jiná a čínské podniky již dokážou hlavně v nižší a střední kategorii vyrábět kvalitní telefony za dostupné ceny.

70 miliard

Burza by mohla společnost Xiaomi ohodnotit v rozmezí ­54 až 70 miliard dolarů.

Čínské mobily táhnou i v Česku

Obliba čínských značek se zvyšuje i v Česku. Stačí se podívat na nejprodávanější mobily v českých internetových obchodech či žebříček oblíbenosti na srovnávači Heureka. Na předních příčkách se s korejskými Samsungy a iPhony od Applu obvykle nacházejí modely právě od čínských výrobců − kromě Xiaomi, také Huawei a Honor. V oficiálních materiálech se Xiaomi označuje za trojku na českém trhu. Podrobnější údaje však nejsou k dispozici.

Rostoucí dominance čínských firem se odráží i v žebříčku nejprodávanějších značek mobilů sestavovaném společností Gartner. V top pětici se v prvních třech měsících letošního roku kromě Xiaomi a Huawei nacházela také značka Oppo. Na prvních dvou pozicích se dál drží značky Samsung a Apple.

Konkrétně Xiaomi dosáhlo na globálním trhu v prvních třech měsících letošního roku − i díky agresivní cenové politice − sedmiprocentního podílu, když prodalo 28,5 milionu kusů. To bylo o 124 procent více než ve stejném období roku 2017.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.