Na hongkongské burze právě probíhá letošní celosvětově největší veřejný úpis akcií. Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi chce získat od investorů prodejem nových akcií přibližně šest miliard amerických dolarů. Nalákat je hodlá na rychle rostoucí celosvětové prodeje a budoucí vysoké zisky. Burza by mohla společnost ohodnotit v rozmezí 54 až 70 miliard dolarů.

Xiaomi, ale i další čínští výrobci se v posledních letech stávají stále významnějšími hráči na světovém trhu s mobily. A globální expanze není jen záležitostí telefonů. Například čínské značky spotřebního zboží obecně získávají v Evropě i jinde na světě na oblibě s tím, jak se postupně zbavují nálepky zboží s nízkou kvalitou.

V minulosti nebývaly mobily od čínských výrobců mezi spotřebiteli příliš populární, a to s ohledem na svou horší kvalitu. Zákazníci je nechtěli, i když byly levné. Nyní však je situace jiná a čínské podniky již dokážou hlavně v nižší a střední kategorii vyrábět kvalitní telefony za dostupné ceny.

70 miliard

Burza by mohla společnost Xiaomi ohodnotit v rozmezí ­54 až 70 miliard dolarů.

Čínské mobily táhnou i v Česku

Obliba čínských značek se zvyšuje i v Česku. Stačí se podívat na nejprodávanější mobily v českých internetových obchodech či žebříček oblíbenosti na srovnávači Heureka. Na předních příčkách se s korejskými Samsungy a iPhony od Applu obvykle nacházejí modely právě od čínských výrobců − kromě Xiaomi, také Huawei a Honor. V oficiálních materiálech se Xiaomi označuje za trojku na českém trhu. Podrobnější údaje však nejsou k dispozici.

Rostoucí dominance čínských firem se odráží i v žebříčku nejprodávanějších značek mobilů sestavovaném společností Gartner. V top pětici se v prvních třech měsících letošního roku kromě Xiaomi a Huawei nacházela také značka Oppo. Na prvních dvou pozicích se dál drží značky Samsung a Apple.

Konkrétně Xiaomi dosáhlo na globálním trhu v prvních třech měsících letošního roku − i díky agresivní cenové politice − sedmiprocentního podílu, když prodalo 28,5 milionu kusů. To bylo o 124 procent více než ve stejném období roku 2017.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru