Tomio Okamura si stoupl v Českém Těšíně před kameru právě v den, kdy do města přijela pouť. Předseda radikálního hnutí SPD se obklopil hroznem příznivců a vyprávěl do objektivu, jak lidi v Těšíně trápí nízké důchody, platy, nedostupné bydlení nebo třeba špatné chodníky. "Mimochodem mají tu i skvělé pivo, rád jsem ochutnal," oznámil na závěr návštěvy tohoto asi pětadvacetitisícového města. Okamura propagaci před poslaneckými volbami neukončil a plynule přechází do komunální kampaně. Zatímco tento politik objíždí české obce už měsíce prakticky se stejným scénářem či projevem jako v Těšíně, většina čelných představitelů ostatních stran pracuje ve sněmovně nebo ve stranické centrále.

SPD nemá s výjimkou Okamury jiné známé tváře, na kterých by hnutí mohlo kampaň stavět. Vloni se tak ukazoval s kandidáty na poslance, nyní začal představovat uchazeče o posty starostů v jednotlivých městech. A již zvolení poslanci většinou stojí za ním a přikyvují tomu, co jejich předseda ve videích určených pro sociální sítě říká. "Komunální kampaň je zcela připravena. Politický úvod do kampaně začne celorepublikovou konferencí SPD, která se bude konat 14. července," upřesnila mluvčí hnutí Michaela Dolenská.

Akce před komunálními volbami v minulých obdobích většinou startovaly až po prázdninách. Letošek je výjimečný nejen kvůli akcím SPD. Piráti mají program akcí na následující dny skoro plný, diskutují s lidmi, pořádají pro ně divadlo. A také občanští demokraté se pokoušejí prorazit už nyní. Jejich předseda Petr Fiala točí pro sociální sítě rozhovory se starosty ODS.

V Praze visí v metru jejich plakáty s heslem "Bolševická vládo, Praha není stádo". Vydali i stranické noviny a kandidát na primátora poslanec Bohuslav Svoboda se ukázal před pár dny třeba na mítinku na Pankráci. "V kontaktní kampani hodláme pokračovat, přes léto samozřejmě v trochu odlehčené formě. Rozpočet je ještě ve fázi příprav," odpověděl mluvčí ODS Václav Smolka na otázku, kolik si strana na propagaci vyčlenila peněz.

Naproti tomu sociální demokraté v Praze počítají s tím, že by za kampaň mohli utratit dva až tři miliony. "Není to konečná částka. Číslo by se ještě mohlo měnit," uvedl jejich pražský předseda Petr Pavlík. I v ČSSD chtějí oslovit voliče ještě před koncem školního roku, na rozdíl od konkurence se však začali více zviditelňovat na sociálních sítích až tento týden. Regiony navíc zatím nemají velkou podporu svého předsedy Jana Hamáčka, který vyjednává s hnutím ANO o společné vládě.

Babišovo hnutí si kandidáta na primátora Patrika Nachera vybralo až po přešlapech primátorky Adriany Krnáčové.

Související