David Škrobánek strávil čtyři roky v Londýně, kde pracoval jako personální ředitel společnosti Brown-Forman. Po návratu do Česka sháněl flexibilní pracovní úvazek, aby se v rámci střídavé péče mohl starat o tři děti. S tímto požadavkem ale narazil. Personalisté a manažeři nechápali, proč chce jako muž volnější pracovní dobu kvůli péči o potomky.

Protože viděl tak silný nezájem, rozhodl se začít vydělávat na volné noze. Jelikož celý život pracoval v oblasti lidských zdrojů, stal se HR konzultantem, koučem a mentorem. Zkušenost ho zároveň inspirovala k založení projektu Dobrý táta, jehož cílem je zlepšit podmínky mužů, kteří chtějí skloubit pracovní život a rodičovství. Zájem mužů je značný, v cestě však stojí i společenské stereotypy.

HN: Když jste firmy žádal o větší flexibilitu kvůli péči o děti, neuspěl jste. Víte proč?

Ve společnosti bohužel pořád panuje zakořeněné dogma, že muž má vydělávat a o děti se má starat žena. A z mé zkušenosti u manažerů, kteří jsou často starší 45 let, tato představa platí dvojnásob. Jednoduché to ale nemají samozřejmě ani ženy. Já sám jsem se jako personalista snažil o to, aby se k nám maminky po mateřské vracely a abychom jim dali potřebnou flexibilitu. A mnohdy jsem při tom narážel na nepochopení jak ze strany vedení, tak řadových zaměstnanců. Ale pořád platí, že když s podobným požadavkem přijde žena, bere se jako normální. Když ho ovšem vysloví muž, jsou zaměstnavatelé překvapeni.

David Škrobánek

Působil jako personalista v mezinárodních firmách. Čtyři roky strávil v Londýně, kde pracoval jako personální ředitel společnosti Brown-Forman. Po návratu se stal HR konzultantem, mentorem a koučem na volné noze. Vytvořil také projekt Dobrý táta, který pomáhá mužům skloubit pracovní život s rodičovstvím.

Co dalšího vedle stereotypů brání tomu, aby muži volnější pracovní dobu získali?

Pořád je to velké tabu, a to nejen v Česku. Tátové se proto často bojí svého zaměstnavatele o větší flexibilitu požádat. Když se jako kouč bavím o tomto tématu s klienty, mnohdy chtějí, abychom si sedli někam do rohu a nikdo je neslyšel. Mají strach, že když s takovým požadavkem přijdou za svým šéfem, okamžitě je odstaví a jejich ka­riéra skončí. S tím jsem se ostatně setkal i já sám. V předchozí práci jsem dostal nabídku na přesun do americké centrály. Kvůli dětem jsem odmítl a v tu chvíli jsem najednou přestal pro tu firmu být perspektivní.

Co by podle vás pomohlo změnit přístup zaměstnavatelů?

Klíčová je změna vnímání, že je v pořádku, aby se muži starali o děti a měli kvůli tomu nárok na flexibilní úvazky. Tomu nejlépe napomáhá otvírání tohoto tématu a ukazování pozitivních příkladů. O to se snažím i já v rámci svého projektu Dobrý táta tím, že vystupuji na různých konferencích a debatách. Zároveň radím mužům, kteří chtějí lépe skloubit práci s péčí o děti, a také firmám, které jim v tomto ohledu chtějí vyjít vstříc. Pokud chceme, aby se ženy dostávaly do vedoucích pozic, měli bychom stejně tak podporovat muže, aby se mohli více zapojit do rodičovství.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.